یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ساعت ۲۲:۰۳

اگر اهل انابه نباشیم، از هدایت دور می شویم

جلسه بیست و هشتم ماه رمضان ۱۴۰۱: إِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَ یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ أَنَابَ. خدا کسی که به درگاهش انابه کند را هدایت میکند. ماه رمضان به اتمام رسید، اما سفره مناجات را جمع نکنیم. اگر اهل مناجات و انابه نباشیم، از هدایت دور می شویم. أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. این آرامش بعد از انابه درِ خانه خدا حاصل می شود. امام زمان نیرویی می خواهد که اطمینان قلبی داشته باشد.

همزمان با روز جهانی قدس جلسه بیست و هشتم از محافل ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) شنبه 10 اردیبهشت 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) قم برگزار شد.

مرحوم نادر طالب زاده در زمینه رسانه شخصیتی منحصر بفرد بود

مرحوم نادر طالب زاده در زمینه رسانه شخصیتی منحصر بفرد بود. از همان اوایل بدنبال ارتباط موثر و فراگیر با عناصر رسانه ای در جهان اسلام و تربیت شاگردان و دانشجویان در زمینه رسانه و هنر بود. خیلی از شبکه های رسانه ای و خبرگزاری در جهان اسلام امروز محصول همین تلاشهای ایشان بود. هم نگاهش نگاه بین المللی بود، هم برنامه سازی و ادبیاتش. از همان اوایل بدنبال حذف این شخصیت بودند. همین الان هم در فضای مجازی ایشان را تخریب می کنند. از اینطرف مردم آنطور که باید ایشان را نمی شناسند. خدماتی که این شخص به حوزه رسانه انقلابی کرد ناشناخته است. در حوزه رسانه انقلابی ماندن و مستقل ماندن کار هر کسی نیست. مرحوم طالب زاده چنین شخصیتی بود. إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ.

أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى. آن کسیکه می داند آنچه بر توی رسول الله صلی الله علیه و آله نازل شده حق است، آیا چنین کسی با یک انسان کور یکی است؟ امروزه کسیکه در فضاهای مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و تبلیغی وارد عرصه های کار نمی شود، نمی شود گفت انسان خوبی است. هرچند استعداد و انگیزه و توانایی های خوبی داشته باشد. خیلی ها هستند که سالهاست خودشان را از اوضاع کشور کنار کشیده اند. دستور رهبرانقلاب این است که عناصر انقلابی وارد عرصه های مختلف کاری شوند. بعضی ها نمی دانند چرا امام جامعه یک کاری را انجام می دهد. یا تسلیم می شوند و یا سوال می پرسند و آگاه می شوند. اما برخی در مورد جهلشان نسبت به امام جامعه کورکورانه و ندانسته قضاوت می کنند و امام جامعه را محکوم هم می کنند. در فتنه 88 خیلی ها گفتند رهبرانقلاب اشتباه می کند! چرا انقدر با اینها راه می آید. به امیرالمومنین علیه السلام هم همین ایرادات را می گرفتند. نمی توانند تشخیص دهند. قرآن می فرماید هر کسی نمی تواند بفهمد چیزی که به امام نازل شده حق و درست است. کسانیکه این را می فهمند انسانهای با بصیرت هستند. کسانیکه حقانیت آنچه که به امام و ولی نازل شده را نمی فهمند، کور هستند.

الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(بقره 27). کسانیکه پای امر ولایت صبر نمی کنند و رابطه شان را با ولایت قطع می کنند و در زمین فساد می کنند، أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ(رعد 25). لعنت خدا و دوزخ نصیب آنهاست. زمانی ولایتمدار بوده اند، اما امروز می گویند ما از اول اشتباه کردیم ولایت فقیه را وارد قانون اساسی کردیم.

 

امروز هفتاد درصد مردم فلسطین آماده جنگ مسلحانه هستند!

برخی شیعه نیستند، اما متصل به ولایت و امام هستند. احترام ما به اهل تسنن صرفا بخاطر مسئله وحدت نیست. خیلی از اهل تسنن در مسیر درست و به فرمان رهبر جبهه مقاومت مشغول مجاهده و مبارزه هستند. شیعه هم نیستند. همین رسانه های حزب اللهی و برخی مداح های سوپرانقلابی یک زمانی راجع به غزه می گفتند چه خبر است، چرا انقدر از غزه حمایت می کنید، شورش را در آورده اید! مردم غزه توسط همان کسانی تحت ظلم و نسل کشی بودند که آنها یک طرف ماجرای کربلا بودند. انگیزه شان هم همان انگیزه اباعبدالله الحسین علیه السلام بود؛ نمی خواستند زیر بار ظلم یزید زمان بروند. اما برخی حزب اللهی های ما می گفتند اینها ناصبی و دشمن اهلبیت هستند! مساجدشان بنام اهلبیت و ائمه ما بود. شیعه نیستند، اما حق را پذیرفته اند، و برای این حق جانشان را هم داده اند. همین الان جبهه مقاومت را ببینید، چگونه با استکبار زمان مبارزه می کنند و رضایت امام جامعه را در این مبارزه کسب کرده اند.

رهبرانقلاب آیاتی را در این بیانات تلاوت کردن که خیلی قابل تأمل است: إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا(حج 38). وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ(نحل 126). وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ(آل عمران 186). سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ(رعد 24). خدا پرده را از جلو چشم اینها برداشته. یک چیزهایی را دارند می فهمند که حرف امام ما را تصدیق می کنند. رهبرانقلاب گفتند هفتاد درصد مردم فلسطین امروز آماده جنگ مسلحانه هستند! امید از این بالاتر؟ در طول 43 سال انقلاب چنین چیزی بی سابقه است. این بزرگترین بشارت ظهور است.

رهبرانقلاب در پیام به مردم فلسطین و مقاومت گفتند صهیونیست از حرکت های مردم جنین دچار جنون شده! ملت فلسطین امروز یکپارچه از جهاد و مبارزه حرف می زنند. قبلا فقط گروههای مبارز فلسطینی اینگونه بودند. امروز ملت فلسطین یکپارچه مبارزه و جهاد است. این یعنی هم معامله قرن و هم قرارداد اسلو و هم حل دولتین و هم عادی سازی روابط کشورهای مختلف با اسراییل، همه این ها بی اثر شده. تمام نقشه صهیونیست و غرب با شکست مواجه شده. أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ(رعد 19). این پیروزی را مدیون درک و بصیرت جوانان فلسطینی هستیم.

اللَّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَفَرِحُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا مَتَاعٌ(رعد 26). کسانیکه عهدشان را ولایت می شکنند کسانی هستند که تمام خوشی و گرایششان به دنیاست، اما نمی دانند خداست که به هرکس بخواهد روزی می دهد. حیات دنیا در برابر آخرت هیچ است. وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ(رعد 27). کسانیکه کافر می شوند قسمتی از مشکلشان این است که چرا این آیات بر ما نازل نمی شود. حسادت می کنند. برخی از روز اولی که رهبرانقلاب این مسئولیت را بعهده گرفتند، خود را کنار کشیدند و گفتند ما در سیاست دخالت نمی کنیم. اتفاقا شما آخر سیاست هستید! سر سفره امام جامعه نشسته اید، اما بدنبال اهداف کفر و استکبار می روید. همان کاری را می کنید که بدخواهان این نظام می خواهند. بیچاره مردم عوامی که گمان می کنند شما خیلی با تقوایید. شما از کبر و حسادت دارید می میرید!

 

اگر اهل انابه نباشیم، از هدایت دور می شویم

قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنَابَ(رعد 27). می فرماید خدا هرکه را بخواهد ذلیل می کند، و کسی را که به درگاه خداوند انابه کند هدایت می کند. متکبرها هدایت نمی شوند. ماه رمضان به اتمام رسید، اما سفره مناجات را در طول سال جمع نکنیم. خیلی ها شاید خیلی چیزها داشته باشند، اما اشک و انابه ندارند. انابه و اشک در خانه خدا خودش یک میزان و معیار است. اگر اهل تواضع و انابه در خانه خدا نباشیم، از هدایت دور می شویم.

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(رعد 28). کسانیکه ایمان می آورند و ولایت را می پذیرند، و قلبشان با ذکر و یاد خدا آرام می گیرد؛ آگاه باشید با یاد خدا قلوب آرام پیدا می کنند. فقط خدا می تواند به ما امید و دلگرمی دهد. این اطمینان و آرامش با یاد خدا، بعد از ضجه و انابه در خانه خدا حاصل می شود. کسیکه اهل انابه و توسل باشد، به درک هایی می رسد که به این نقطه می رسد که می گوید إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ(شعرا 62).

مسیر کار کردن ما برای امام زمان ارواحنا فداه، همین انابه و مناجات در خانه خداست. مناجات را صرفا یکی از مناسک دینی نبینیم. رابطه خودمان با خدا را در همین ادعیه و مناجاتها تنظیم کنیم. امام زمان ارواحنا فداه نیرویی می خواهد که اطمینان قلبی داشته باشد؛ میانه راه برنگردد. سران اصلاحات یک روز انقلابی بودند. چرا برگشتند؟ کسیکه در خانه خدا اهل انابه و ناله باشد، به اطمینان قلبی می رسد که برگشت و زوالی ندارد. وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ(بقره 186). اهل انابه از خدا درخواست می کنند، و خدا آنها را اجابت می کند؛ خدا هم از آنها می خواهد، و آنها هم خدا را اجابت می کنند. این رابطه انقدر عمیق و نزدیک می شود، که به يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ می رسد. هر دو همدیگر را اجابت می کنند. وقتی خدا را اجابت کردند، به خدا نزدیک می شوند، و اعتمادشان به خدا زیاد می شود، و خدا هم آنها را کمک می کند: إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا(حج 38). این اتفاق که رخ داد، امام جامعه از آنها تشکر می کند و می گوید همین مسیر مبارزه و جهاد را ادامه دهید: سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ.

حال ما که در ابتدای این مسیر هستیم و به مرحله اجابت خدا نرسیده ایم، باید چکار کنیم؟ ماه رمضان به پایان رسید. ما یک ماه رمضان دیگر نیاز داریم! تازه راه را پیدا کرده ایم. تازه داشتیم با حرف زدن با خدا انس می گرفتیم. خوش بحال شهدا که در تمام طول سال هرشب با خدا مناجات می کردند. حضرت زینب سلام الله علیها چه داغ هایی در کربلا دید. داغ هجده عزیز از خانواده دید، که دو نفر از آنها فرزندانش بودند، و شش برادر، که از این شش برادر یکی عباس بود و یکی حسین! حالِ زینب چگونه باید باشد؟ زینب کبری سلام الله علیها حتی داغ حسین علیه السلام و هفده نفر از خانواده اش را هم ببیند، سفره مناجاتش در خانه خدا کمرنگ نمی شود!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است