جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ساعت ۰۳:۵۷

حرف مشترک خوارج و اصلاحات: علی نباید حکومت کند

جلسه بیست و چهارم ماه رمضان ۱۴۰۱: ابن ملجم ها و خوارج زمان را بشناسیم. حرفشان هم این است که حکومت نباید دست عالم دینی باشد. یک فتنه کور 1400 ساله است. امروز اصلاحات تندروترین عنصر خود را مأمور کرده که بگوید ما اشتباه کردیم از اول انقلاب عنصر ولایت فقیه را وارد قانون اساسی کردیم. بعد دیگران بیایند و بگویند اشکالی ندارد ولایت فقیه باشد، اما در حکومت دخالتی نکند!

جلسه بیست و چهارم از محافل ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) قم برگزار شد.

حکمرانی مخصوص خدا و اولیاء خداست

وَتَرَاهُمْ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا خَاشِعِينَ مِنَ الذُّلِّ يَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِيٍّ وَقَالَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِس أَلَا إِنَّ الظَّالِمِينَ فِي عَذَابٍ مُقِيم وَمَا كَانَ لَهُمْ مِنْ أَوْلِيَاءَ يَنْصُرُونَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ سَبِيل(احزاب 45و46). آیه در خصوص جهنمی ها و کسانی است که از فرمان خدای متعال سر باز زدند. اسْتَجِيبُوا لِرَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ. خدا را اجابت کنید قبل از اینکه روزی برسد که راه بازگشتی ندارید. . مَا لَكُمْ مِنْ مَلْجَإٍ يَوْمَئِذٍ وَمَا لَكُمْ مِنْ نَكِيرٍ فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا(شوری 47و48). اگر اعراض کردند، ما تو را محافظ این مردم قرار ندادیم. اگر مردم خودشان اصرار داشتند جهنمی شوند، توی پیغمبر تکلیفی برعهده نداری. روحانی این آیات را مستمسک قرار داد برای اینکه بگوید ما تکلیفی برای هدایت مردم نداریم. این آیات در مورد قاطبه مردم نیست؛ خطاب به کفار و جهنمی هاست.

إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ. آنچه برعهده توست ابلاغ کلام حق است. وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ. می فرماید وقتی رحمتی از جانب ما به انسان می رسد، خوشحال می شود؛ اما وقتی مشکلی برایش پیش می آید، از اعمال و کردار خودش است. نعمت از خداست، اما بلا از انسان است. فَإِنَّ الْإِنْسَانَ كَفُورٌ (شوری 48). اما انسان کفران می کند. وقتی نعمت به او می رسد، تمرّد و طغیان می کند. انسان موجودی نمک نشناس است! جمله سنگینی است از طرف خدا. غالب انسانها نعمتهای خدا را کفران می کنند.

لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُور(شوری ٤٩). خداوند مالک و حکمفرمای آسمانها و زمین است. هرکس را بخواهد فرزند پسر و هرکس را بخواهد فرزند دختر می بخشد. حکومت باید دست خدا باشد و اولیاء خدا. اصلاحات می گوید نباید حکومت را بدست متولیان دینی داد. در زمان اصلاحات اختلاف بین جناح ها بود؛ جناح چپ و راست. آن زمان این حرفها زده می شد، بخشی بخاطر این اختلافات بود. بیست سال از آن سالهای سیاه گذشته؛ دوباره به همان کفریات خود برگشته اید؟!

 

رهبری عالم دینی، عامل نجات کشور از انحراف

در سالهای اصلاحات از «حق حاکمیت مردم» زیاد استفاده می کردند. اگر بنا بود مردم خودشان بر خودشان حکومت کنند، پس حق حاکمیت خدا چه می شود؟ پس پیامبران برای چه مبعوث شدند؟ پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله با مستکبرین مبارزه کرد تا استیلای آنها را از بشر بردارد، بعد حکمرانی الهی را در جامعه برپا کند. داستان بر سر حاکمیت و حکمرانی بوده و هست. بعد از 1400 سال باز برگردیم به دوران جاهلیت؟ از عدم آگاهی مردم می خواهید برای فریب مردم استفاده کنید؟ لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ(اعراف 54). خداوند عالم را نیافریده که آن را به حال خودش رها کند. هم جهان را آفریده، هم حکمرانی عالم بدست اوست. تسری حکومت خداوند در زمین بوسیله انبیاء و اوصیاء صورت می پذیرد و لاغیر. بشر نیازمند هدایت است؛ مستغنی از مدیریت نیست. کلید قدرت اگر دست کسانی باشد که به امر الهی مأمور نیستند، وضعیت کنونی جهان را در پی خواهد داشت که داریم می بینیم. يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ. هرچه و هرگونه بخواهد خلق می کند. امر به دست خداست.

این حرف که وارد کردن روحانیت به قدرت از روز اول اشتباه بود را از کجا آورده اید؟ رهبرانقلاب: « چون انقلاب، دینی است و رهبری علمای دین در این انقلاب، نقش مهمّی بوده است، دچار انحراف نشده است». عاملی که مقابل انحراف نظام ایستاده، رهبری عالم دینی است. این همه گروهک های انحرافی در ابتدای انقلاب سعی داشتند انقلاب را از مسیر دینی خارج کنند. رهبری دینی حضرت امام انقلاب را از انحراف حفظ کرد.

«وحدت کلمه» توصیه همیشگی حضرت امام بود. وحدت کلمه یعنی وحدت بر محور یک قدرت واحد. می فرماید وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا. حبل الله یعنی امام عادل. این عنصر است که می تواند مردم را به وحدت برساند. اتحاد حول محور امام جامعه است. کشور ما لاییک نیست که می خواهید حکم لاییک اجرا کنید. در کشورهای لاییک هم اینطور که شما می گویید نیست. در کشورهای غربی مردم مگر می توانند نظر و دیدگاه داشته باشند؟ پس لابیهای صهیونیستی و فراماسونرها چکاره اند؟! اربابان شما دنیا را چگونه دارند مدیریت می کنند؟ همان کسانی که شما دلباخته آنها هستید و آنها را می پرستید!

شما یک اندیشمند و دانشمند آمریکایی معرفی کنید که قائل باشد در آمریکا دموکراسی حاکم است. دموکراسی در آمریکا یک دروغ بزرگ است. این حرف اندیشمندان آمریکایی است. آنها که دین ندارند، قائل به این قاعده پوچ شما نیستند. ما که برای اداره جامعه منطق و فکر و برنامه و قاعده داریم، چرا باید از این فکر پوچ شما پیروی کنیم؟

 

در جهاد تبیین اگر جبهه ای کار نکنیم شکست می خوریم

رهبرانقلاب: « اگر غیر از این بود و خوشبین بودیم که دشمن هم آن را شکست نمیدهد و حادثه‌ای هم برای پیکره و ظاهر انقلاب پیش نمی‌آید، نهایتاً از داخل منحرف میشد. مثلاً با ابرقدرتها میساخت؛ با این و آن کنار میآمد و از درون میپوسید و شعارهایش از بین میرفت. چه چیز مانع از بروز چنین مشکلاتی برای انقلاب اسلامی شد؟ مسلماً دینی بودن انقلاب و رهبری علمای دین و رهبری دینی نگذاشت که انقلاب از مسیر صحیح خود منحرف شود؛ کما این‌که در بعضی کشورهای دیگر هم انقلابهایی شده بود، ولی به مرور منحرف گردید». اگر یک استقامت ملی شکل گرفت و یک قدرت ملی ایجاد شد، بخاطر هدایت و استقامت ولی جامعه است، و اتصال امت به یک نفری که فکرش تغییری نکرد. مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا(احزاب 23). ویژگی مردان خدا این عدم تغییر است. دچار وسوسه و فتنه نمی شوند. رنگ عوض نمی کنند. این حرف شما که جامعه را بسمتی ببریم که رهبری عالم دینی نباشد، یک فریب و دروغ بزرگ است. به اسم مردم می خواهند خواسته های مستکبرین را در جامعه عملیاتی کنند. می خواهند با فریب و دروغ مردم را مقابل حاکمیت دینی قرار دهند.

رهبرانقلاب: « مثلاً پیش از این، در کشور خود ما، انقلاب مشروطیت بود. امّا بعد از پیروزی، هنگامی که علما را کنار زدند، از مسیر منحرف شد و مشروطیت به جایی رسید که رضاخان قلدر، فردی که ضد همه آرمانهای مشروطه خواهی بود، به حکومت رسید». « اگر انقلاب اسلامی ما هم تحت رهبری دینی نبود، سرنوشتی چون انقلاب مشروطیت پیدا میکرد. هر انسان هوشمندی، وقتی توجّه میکند که اوّلاً شروع این نهضت و پیروزی آن، ثانیاً بقای جمهوری اسلامی و مضمحل نشدن آن و ثالثاً مستقیم حرکت کردن جمهوری اسلامی و انحراف نشدن آن، به برکت دین و رهبری دینی است، پشت سرِ آن، یک نکته دیگر را هم میفهمد و آن نکته این است که دشمنان انقلاب اسلامی، چه در خارج و چه در داخل، سعی میکنند دین و رهبری دینی را از این انقلاب بگیرند». جریان اصلاحات دقیقا امروز همین کار دشمنان را دارد انجام می دهد.

رسالت هیئت جهاد تبیین است. یکی از ملزومات قطعی تبیین، گفتمان سازی مبانی است. ما اگر جبهه ای کار نکنیم قطعا شکست می خوریم. چندین مجموعه باهم باید وارد جهاد تبیین شوند. یکی از این سنگرها هیئت ها و منبرها هستند. صداوسیما، شبکه های اجتماعی، خانواده، عالمان، اساتید، مبلغین، همه باهم باید کار تبیین را انجام دهند.

 

حرف خوارج و اصلاحات: علی نباید حکومت کند

باید بدانیم امروز دشمن چکار دارد انجام می دهد. اول انقلاب می گفتند نام «دموکراتیک» را در کنار جمهوری اسلامی بیاوریم، تا مشخص باشد همه کاره انقلاب اسلام نیست! اوایل دهه هفتاد دوباره تلاششان را کردند. دهه هشتاد هم همینطور. نتیجه نگرفتند. امروز باز وارد این عرصه شده اند. صحبتهایشان را هم علنی بیان می کنند. روش جنگیدن و کار رسانه ای را بلدند. فضای مجازی را تحت اختیار خودشان دارند. یک حرف غلط ظرف یک هفته بالای 6-5 میلیون بازدیدکننده و شنونده دارد.

ابن ملجم ها و خوارج زمان را بشناسید. حرفشان هم این است که حکومت نباید دست عالم دینی باشد. یک فتنه کور 1400 ساله است. بلکه قرن ها پیش از بعثت اسلام این فتنه بود، که چرا حاکمیت باید دست پیامبران باشد. اگر ملزومات دین در اداره جامعه ما نبود، با اولین نسیم فتنه انقلاب رفته بود. فتنه 78 و 88 و 98 چگونه جمع شد، جز با مدیریت عالم دینی، با تبیین و روشنگری بر اساس مبانی دینی. یک مرجعیت دینی که سیّاس و مدبر و شجاع و عالم است و بهنگام امر و نهی می کند و جامعه را هدایت می کند. ذره ای سستی به خود راه نمی دهد. كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ(شعرا 62). اگر غیر عالم دینی و غیر ولی فقیه رهبر این جامعه بود، چطور می خواست این آیه قرآن را محکم و استوار شعار بدهد؟ مردم هم امام امت را تصدیق کردند، و این تصدیق مردم بود که حماسه هایی مثل 9 دی را پدید آورد. این اعتماد عمیق جز بوسیله رهبری دینی شکل می گیرد؟ امروز جوامع غیردینی هم دنبال رهبری می گردند که وابسته به قدرتهای استکباری نباشد. عدالت و شفقت و نصح داشته باشد. عالم تشنه چنین رهبری است. نگاه مردم دنیا را رصد کنید.

امروز اصلاحات تندروترین عنصر خود را مأمور کرده که بگوید ما اشتباه کردیم از اول انقلاب عنصر ولایت فقیه را وارد قانون اساسی کردیم. بعد دیگران بیایند و بگویند اشکالی ندارد ولایت فقیه باشد، اما در حکومت دخالتی نکند. دنیای مجازی امروز حقیقی تر از هر فضایی در زندگی مردم دخالت دارد. دشمن این فضا را ایجاد کرده برای مدیریت فکر و ذهن مردم. یک ارتباط کاملا حقیقی و زنده و موثر و فراگیر و سریع و قدرتمند. همه فتنه هایی که در سالهای اخیر توانستند رقم بزنید، بواسطه همین فضای مجازی بود.

امروز تکلیف همه ما دفاع از جایگاه رهبری دینی است. نه فقط دفاع، بلکه حمله به کسانیکه حکمرانی عالم دینی را نشانه گرفته اند. این اصل در کتابهای آموزشی باید برای دانش آموزان ما تدریس شود. چهار دهه از انقلاب گذشته، نفاق داخلی اصرار دارد همان راه منافقین ابتدای انقلاب را برود. بخش عمده ای از آیات قرآن دالّ بر حکمرانی احکام دینی بدست متولیان دینی است. برگردیم به جاهلیت اولی؟!

 

تمام کشورها در زمان صلح نیروهای مسلح را در سازندگی و عمران بکار می گیرند

تاجزاده در پایان صحبتهایش حرفی می زند که انسان متوجه می شود اصل مشکل اینها کجاست. سراغ سپاه می رود. می گوید سپاه یک نهاد نظامی است، و نباید در مسائل اقتصادی و عمرانی و فرهنگی کشور دخالت کند. مشکل شما چیست؟ در یک تحقیق جزئی در آمریکا و ژاپن و چین و هند و آلمان و سایر کشورها، تمام ارتش های این کشورها بزرگترین خدمات اقتصادی را در کشورهایشان ارائه می دهند. نیروهای مسلح ورود به عرصه سازندگی و اقتصاد نکنند؟ زمانی که جنگ نیست، همه کشورها از امکانات نیروهای رزمی و نظامی خود برای عمران کشور استفاده می کنند. کانال پاناما، ساختمان پنتاگون، بنای یادبود واشنگتن، توسط یگان مهندسی ارتش آمریکا ساخته شده. مالکیت و پیمانکاری ششصد سد در آمریکا بدست نیروهای مسلحشان انجام شده. حمله به سپاه را دوباره از سر گرفته اند.

اَللّهَ اللّهَ فـی الأیتام. اگر رهبر دینی در این جامعه نبود، نهضت کمک های مومنانه شکل نمی گرفت. اگر آیات و روایات دینی و گفتمان سازی رهبری امت نبود، چه تهدیدی کشور را تهدید می کرد؟ بدون قدرت حاکمیت رسیدگی به ایتام و محرومان امکانپذیر نیست.

فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید حق ایتام ضایع نشود؛ تحقیر نشوند. بروید مناطق محروم کشور را ببینید. سالهای سال یک خانواده با چند فرزند در یک خانه ده متری زندگی می کنند! هشتاد میلیون مردم ما چه می کنند؟! در جنگ تحمیلی اینها مقابل دشمن ایستادند تا ما در شهرها و خانه هایمان راحت باشیم. بواسطه جنگ خانه های خود را از دست دادند، و این محرومیت پس از جنگ هم ادامه پیدا کرد. خدا از دولتمردانی که کم کاری کردند نگذرد؛ اما نقش و وظیفه مردم چیست؟ منتظر دولت و رسانه و نهادها نباشیم. ما مردم هم وظیفه داریم.

اگر سپاه به مسائل کشور و مردم ورود نکند، که به داد این محرومین می رسد؟ هم دولت انقلابی و هم دولت غیرانقلابی مشکلات محرومین را رها کردند. حاشیه شهر بندر امام خمینی با صد هزار جمعیت هنوز شهرستان نشده؛ بخش است. با بودجه بخش که نمی توان فاضلاب کشید! خاک خوزستان و بندر با دو سه متر کندن به آب می رسد. بدون فاضلاب نمی شود زندگی کرد. چهل سال از انقلاب گذشته، هنوز مشکل فاضلاب این منطقه حل نشده. با ورود سپاه و گروههای جهادی به مرور مسئله شان دارد رسیدگی می شود. رهبرانقلاب بیست سال است می گویند جوانان ما حداقل سالی یکبار باید اردوی جهادی بروند. نه فقط جوانان، وظیفه همه است. مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم. این تکلیف تک تک آحاد مسلمین است که به محرومین رسیدگی کنند. علی بن ابیطالب علیه السلام درآمد شخصی اش را وقف نظام اسلامی و یتیمان می کرد. به فرزندان خودش نمی داد، به یتیمان می بخشید. حسنین شب ها قرص نانی برای خوردن نداشتند، امیرالمومنین علیه السلام درآمد خود را صرف محرومین و یتیمان می کرد. ما فرزندانمان را می پرستیم!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است