چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ساعت ۰۰:۴۸

اتصال به امام، شرط مسلمانی ماست

شب قدر بیست و سوم ماه رمضان ۱۴۰۱: وصیت امیرالمومنین قبل از شهادت به ما چیست؟ أُوصِیک یا حَسَنُ وَ جَمِیعَ وُلْدِی وَ أَهْلَ بیتِی وَ منْ بَلَغَهُ کتَابِی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ بِتَقْوَی اللَّهِ رَبِّکمْ، فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ. کدام وصیت است که از همه مهمتر است؟ کدام تقواست که اگر نباشد مسلمان نیستیم؟! وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. اتصال به امام؛ این اتصال شرط مسلمانی ماست.

مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و سومین شب قدر در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مصلی قدس قم برگزار شد.

در شب قدر، ایمانِ حضرت اسماعیل را از خدا بخواهیم

مسئله امامت مسئله خاصی است. مقام امامت از مقام نبوت بالاتر است. حضرت ابراهیم بعد از مقام نوبت با گذراندن امتحانی دشوار به مقام امامت رسید. فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى. به فرزندش اسماعیل گفت من در رویا دیدم که تو را ذبح می کنم. وحی و دستوری از ناحیه خدای متعال در کار نیست؛ صرفا یک خواب است. حتما حکمتی دارد. قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ(صافات 102). حضرت اسماعیل به پدر گفت امر خدا را انجام بده، انشاالله مرا از صابرین خواهی یافت. تردید ندارد که این یک امر الهی است. حتی علت و حکمتش را از پدر نمی پرسد. فاصله ایمان را ببینید. حضرت امام حکم به وجوب جبهه و جنگ دادند. از بیست میلیون نفر واجد شرایط، یک میلیون در طول هشت سال دفاع مقدس فرمان امام را اجابت کردند. نوزده میلیون نفر ترک واجب کردند.

حضرت اسماعیل دستوری از جانب خدا و پدرش ندارد؛ جبهه جنگ با کفر هم نیست. تسلیم بودن یعنی این. ایمان یعنی ایمان حضرت اسماعیل. شب قدر از خدا این ایمان را بخواهیم. دفاع مقدس اینگونه بود. رزمندگان دنبال نتیجه نبودند. دنبال چون و چرای جنگ نبودند. تسلیم محض امر حضرت امام بودند. فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ(103). این پدر و پسر تسلیم امر خدا شدند، و سر به سجده گذاشتند. تسلیم خواست و اراده خدا شدن مقام بالایی است. وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ(104). خداوند به ابراهیم ندا داد رویای تو حقیقت پیدا کرد. قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (105). مقام ابراهیم مقام محسنین است. مقام نیکوکاری این است. تمام زندگی اش را در راه خدا انفاق می کند، نه گوشه ای از دارایی اش را.

إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ(106). این امتحان آشکاری بود. وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ(107). اسماعیل را به ذبح عظیم بخشیدیم. چاقو گلوی اسماعیل را نبرّید. حضرت ابراهیم شروع کرد به گریه کردن، که لابد خدا قربانی مرا نپذیرفت! حضرت ابراهیم کیست!؟ مقام پدر و مادر شهید مقام بالایی است. قبل از شهادت فرزند، خدای متعال مصیبت و داغ فرزندشان را به قلب پدر و مادر عرضه می کند، اگر آنها قلبا به این امر راضی بودند و اهل صبر بودند، خداوند فرزندشان را از آنها می پذیرد، و الا نمی پذیرد. امام صادق علیه السلام در خصوص آیه وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ فرمودند این قربانی بزرگ جد ما اباعبدالله الحسین علیه السلام است. ابراهیم قربانی اش را در راه خدا داد. اسماعیل کشته نشد، اما از نسل ابراهیم برای این قربانی بزرگ انتخاب شد.

 

امام کسی است که از همه هستی اش برای تحقق اراده خدا گذشته؛ خیالمان راحت باشد

برای اینکه بفهمیم چرا اباعبدالله علیه السلام در کربلا کشته شد، باید بفهمیم برای چه خداوند به ابراهیم دستور ذبح اسماعیل را داد؟ اصل علت اینجاست. وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا(بقره 124). این امتحان بزرگ برای این بود که خدای متعال ابراهیم را به مقام امامت برساند. مقام امامت مقامی است که شب قدر تمام ملائکه به نوبت به زمین نازل می شوند تا به محضر این امام برسند. خدای متعال امامان ما را امتحان کرده. امام از همه هستی خودش برای تحقق اراده خدا گذشته. خیالمان راحت باشد. طبق نظر و خواسته خودش فرمانروایی نمی کند. دین ما می گوید به هیچکس اطمینان نکن مگر این که از هوا و هوس خودش پیروی نکند. بگردید و چنین کسی را برای امامت و حاکمیت پیدا کنید.

امامان معصوم ما امتحانشان را پس داده اند و به مقام امامت رسیدند. امیرالمومنین علیه السلام فرمود هر وصی پیغمبر هفت امتحان باید بدهد؛ من چهارده امتحان دادم تا به مقام امامت و جانشینی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله برسم. علی بن ابیطالبی که انسان کامل است، چهارده امتحان باید بدهد تا به مقام امامت برسد! مقام امامت چه مقامی است!؟ هفت امتحان حضرت علی علیه السلام در زمان حیات پیغمبراکرم بود صلی الله علیه و آله، و هفت امتحان بعد از رحلت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله. یکی از این هفت امتحان در زمان حیات پیغمبر صلی الله علیه و آله، لیله المبیت بود. یکی از هفت امتحان بعد از رحلت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله هم ماجرای غصب خلافت.

اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی. اگر امام و مقام امامت را نشناسیم، شب قدرمان چگونه می گذرد؟ لعنت خدا بر کسانیکه در این سالها گفتند ولایت فقیه یعنی دیکتاتوری. اصلی ترین سرمایه ولایت را از او گرفتند. ولی فقیه اصلا بخاطر تقوایش به این مقام و منصب می رسد. وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ. حسین بن علی علیهماالسلام کشته امامت و ولایت است. اباعبدالله الحسین علیه السلام ذبح عظیم را انتخاب کرد تا از نسل اسماعیل پیغمبر آخرالزمان به این دنیا بیاید، و از نسل او امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف امر حاکمیت خداوند را در عالم محقق کنند. حسین علیه السلام فدایی این امر شد.

 

اتصال به امام، شرط مسلمانی است

امیرالمومنین علیه السلام در وصیتنامه شان می فرمایند: هَذَا مَا أَوْصَی بِهِ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ، أَوْصَی أَنَّهُ یشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ، وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کلِّهِ وَ لَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ ثُمَّ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، لا شَرِیک لَهُ وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ. امیرالمومنین علیه السلام هم در لحظه شهادت به فکر حاکمیت امام عدل آخرالزمان در عالم است. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: طُوبي لِمَنْ اَدْرَكَ قائِمَ اَهْلِ بَيْتي وَهُوَ مُقْتَدٍ بِهِ قَبْلَ قِيامِهِ. یاران امام زمان ارواحنا فداه قبل از ظهور برای زمینه سازی ظهور تلاش می کنند. امشب شب قدر درهای آسمان باز است؛ از خداوند بخواهیم در این راه قدم موثری برداریم. چیزی را از خدا بخواهیم که کار خداست.

ثُمَّ إِنِّی أُوصِیک یا حَسَنُ وَ جَمِیعَ وُلْدِی وَ أَهْلَ بیتِی وَ منْ بَلَغَهُ کتَابِی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ بِتَقْوَی اللَّهِ رَبِّکمْ، فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ. وصیت امیرالمومنین علیه السلام در لحظه شهادت به ما چیست؟ کدام وصیت است که از همه مهمتر است؟ کدام تقواست که مدنظر امیرالمومنین علیه السلام است؟ کدام تقواست که اگر نداشته باشیم مسلمان نیستیم؟ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. اتصال به امام؛ این شرط مسلمانی ماست. هرجا امام بود باید آنجا باشیم. هر طور امام فکر و عمل کرد، باید همانطور فکر و عمل کنیم. رزمندگان چطور حرف و فعلشان با حضرت امام یکی بود؟ اتصال ما با امام باید یک اتصال درونی و قلبی باشد. چشم دلمان را باز کنیم، اراده و خواست امام زمانمان را ببینیم و بفهمیم. اگر امام زمان ارواحنا فداه بخاطر عدم امنیت غایب از نظرهاست که این هم تقصیر ماست، حداقل از خدا بخواهیم چشم دلمان را باز کند تا امر امام زمانمان را درک کنیم و به آن عمل کنیم.

چرا اسراییل باید امروز انقدر جری شود دو هفته تمام حرمت مسجد الاقصی را هتک کند؟ مسجد الاقصی همان جایی است که پیغمبراکرم به معراج رفت. قبله اول مسلمین است. امروز مسئله ای مهمتر از فلسطین برای جهان اسلام هست؟ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى(طه 12). این سرزمین سرزمین مقدسی است. یک میلیارد و نیم مسلمان نگاه کنند عده قلیل صهیونیست ها قبله اول مسلمانان را اشغال کنند؟ امام زمان کجا بیاید با این اوضاع؟! سرزمین متعلق به اسلام را از دشمنان اسلام پس بگیرید.

كونا لِلظّالِمِ خَصْما وَ لِلْمَظْلومِ عَوْنا. این وصیت امیرالمومنین علیه السلام است. اگر دو میلیارد مسلمان نسبت به این ظالم خصومت نشان داده بودند، وضعیت مسجد الاقصی و فلسطین اینگونه نبود. از این طرف در قطیف هشتاد نفر را اعدام کنند. در افغانستان شیعیان و اهل سنت را به خاک و خون بکشند. این جسارت و جرأت را از کجا آورده اند؟ از کجا جرأت پیدا کردند درب خانه علی علیه السلام را آتش بزنند؟ ﻣﺎ ﻫﺬِﻩِ ﺍﻟﺠُﺮْﺃَﺓُ ﻋَﻠﻲَ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﻭَ ﻋَﻠﻲ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ؟ سیاست نداران ما می گویند باید ببینیم در توافق با آمریکا، چگونه مشکل سپاه قدس را که در لیست تروریستی آمریکاست حل کنیم! چه فکری می خواهید بکنید؟ وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم(بقره 120). سیاست نداران ما، به حرف خدا اعتماد کنید! اینها از شما راضی نمی شوند مگر اینکه از دین آنها تبعیت کنید. آن چیزی که باعث شد فلسطین اشغال شد، تفرقه و تشتت امت اسلامی بود. انگلستان محور این فتنه شد. بین مسلمین اختلاف انداخت، و غرب را باهم متحد کرد، و به صهیونیست هویت بخشید. راه چاره ای جز اتحاد نداریم.

 

مراقب باشیم مردم را از نظام ناامید نکنیم

امروز موازنه قدرت کاملا در منطقه تغییر پیدا کرده. حاج قاسم همینطور نگفت هشت لشکر برای ولایت در منطقه درست کردم. این هشت لشکر ایجاد شده. امکان دفاعی و تجهیزاتی که نیروهای مقاومت امروز در اختیار دارند قابل مقایسه با قبل نیست. قدرت آمریکا و اسراییل و انگلیس و غرب هم قدرت گذشته نیست. مسئولیت نوجوانان و جوانان ما نسبت به نسلهای گذشته به مراتب بیشتر است. امروز خود اندیشمندان غرب از افول غرب می گویند. حرکت نزولی رژیم سفاک صهیونیستی را امروز داریم می بینیم. وضعیت سرزمین های اشغالی را ببینید. البته اگر اخبارش در شبکه های اجتماعی که تحت مدیریت خودشان است منتشر شود. حرکتهای جهادی که امروز در سرزمین های اشغالی شکل گرفته، باید تداوم پیدا کند.

وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده 56). غلبه بر دشمنان امام زمان ارواحنا فداه قبل از تحقق ظهور رخ می دهد. أَمْ يُرِيدُونَ كَيْدًا فَالَّذِينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكِيدُونَ (طور 42). وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(یوسف 21). امروز اگر نظام اسلامی باید قدرتمند شود، چون این راهبرد حاکمیت اسلامی است: وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ(انفال 60). باید قدرتمند شویم.

امروز کسانیکه در فضای مجازی می گردند تا یک نقطه ضعف از مسئولین انقلابی پید اکنند، و فضای مجازی را از آن مطلب منفی پر کنند، تا مردم را ناامید کنند از کارهایی که در کشور انجام می شود، و امید مردم را نسبت به آینده روشن نظام اسلامی ناامید کنند، طبق آیه قرآن کسانی هستند که ولایت یهود و نصاری را پذیرفته اند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين(مائده 51). اینها در لشکر نفاق و یهود و نصارای معاند هستند. از روز اول شگرد اینها ایجاد اختلاف و ناامیدی در دل مومنین بوده است.

لیدر اصلاحات هر روز مطلبی علیه نظام و ولایت فقیه می نویسد. می گوید شما با یکدست کردن سه قوا، کشور را به بن بسته رسانده اید. اصلاحاتی ها مثل گرگ نشسته اند تا دل جوانان را نسبت به نظام و انقلاب ناامید و مأیوس کنند. مراقب باشیم. شب قدر با همه وجودمان از خدا بخواهیم برای ما هم سهمی در پیشبرد این نظام در نظر بگیرد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است