شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ساعت ۰۱:۳۰

اخلاص و حفظ سنت رسول خدا، دو وصیت مهم امیرالمومنین

جلسه نوزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱: امیرالمومنین علیه السلام در آستانه شهادت مظلومانه شان دو وصیت کرده اند: اخلاص و شرک نورزیدن به خدا، و حفظ سنت رسول خدا. اهمیت این وصایا خیلی بالاست. اگر از هر کدام او وصایای امیرالمومنین گذشتیم، از این دو توصیه حضرت نمی توانیم بگذریم؛ اگر گذشتیم، بدانیم شیعه واقعی حضرت نیستیم.

جلسه نوزدهم از محافل ماه مبارک رمضان در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مصلی قدس قم برگزار شد.

دشمنی با اسلام برای یهود خیلی مهم است

دایه ابن ملجم زنی یهودی بود. وقتی در کودکی گریه می کرد، دایه اش به او ناسزا می داد و می گفت تو بدتر از کسی هستی که ناقه صالح پیغمبر را پی کرد. تو شقی تر از او هستی. تو حجت خدا را به قتل خواهی رساند. امیرالمومنین علیه السلام به ابن ملجم فرمود دایه تو در کودکی این حرف را به تو می زد؛ و ابن ملجم تصدیق کرد. یهود معاند برای ضربه زدن به اسلام برنامه ریزی می کند. قاتل امیرالمومنین علیه السلام را از کودکی می شناختند، و او را برای این کار پرورش دادند. دشمنی با اسلام برای یهود انقدر مهم است. این برای ما مسلمانان یک عبرت است. حتی از دشمن هم باید عبرت گرفت. قاتل امیرالمومنین علیه السلام از کودکی در اختیار یک یهودیه است. از کودکی او را برای چنین جنایتی تربیت می کنند.

یمن از روز اول مهد محبین امیرالمومنین علیه السلام بوده. امروز هم مردم یمن در خط مقدم جبهه نبرد با دشمنان دین هستند. آن هم در این شرایط بسیار سخت. هشت سال است در شرایط سخت در حال جنگ هستند. در طول این هشت سال ندیدیم از مذاکره و گفتگو با آل سعود حرفی بزنند! شعارشان الموت لامریکا و الموت لاسراییل است. دشمن اصلی را می شناسند، و می دانند که دشمن اصلی آنها آل سعود نیست. آل سعود امروز خود را شکست خورده این جنگ می داند.

از میان مردم یمن 100 نفر برای بیعت با امیرالمومنین علیه السلام انتخاب می شوند. از بین اینها باز 30 نفر گلچین می شوند، و از میان اینها هم 10 نفر بعنوان نماینده شیعیان یمن برای دیدار و بیعت با امیرالمومنین علیه السلام عازم کوفه می شوند. و از میان این ده نفر هم ابن ملجم بعنوان نماینده و سخنگوی این جماعت انتخاب می شود! ضربه ای زد که جبرائیل فریاد زد تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ‏ أَرْکَانُ‏ الْهُدَى‏. خیلی حرف سنگینی است. ارکان هدایت منهدم شد. نتیجه این ضربه را بعد از 1400 سال هنوز داریم می بینیم. حکومت عدل الهی در عالم هنوز شکل نگرفته. و انفصمت والله العُروة الوثقی. ریسمان اتصال خلق با خدا از هم گسسته شد.

دشمنی با امیرالمومنین علیه السلام دشمنی منافقین و حقد و کینه های شخصی نیست. اگر هم منافقین باشند، منافقینی هستند که از اول ایمان واقعی نیاوردند. همه مسلمانانی که بستر حاکمیت امیرالمومنین علیه السلام را مهیا نکردند و دعوت حضرت را اجابت نکردند، در جرم کشته شدن امیرالمومنین علیه السلام شریک هستند. این بجای خود درست است، اما دشمنی با امیرالمومنین علیه السلام ریشه دار است. دشمن برای حذف امام در جامعه خیلی اهتمام دارد. حداقل به همین اندازه ما برای جاانداختن امر امامت در جامعه باید تلاش کنیم. برای مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام باید تدارک کرد.

کارشناس مذهبی در تلویزیون از فضیلت امیرالمومنین علیه السلام صحبت می کرد. مدح امیرالمومنین علیه السلام خیلی خوب است، اما شب ضربت خوردن امیرالمومنین علیه السلام وقت مناسبی برای مدح حضرت است؟! یا شب فریاد زدن مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام است؟ برای پایان دادن به این مظلومیت باید امروز چکار کنیم؟

 

خیلی از عنایتها در میدان جهاد و مبارزه با نفس برای ما رخ می دهد

در فاصله بعد از ضربت خوردن امیرالمومنین علیه السلام تا شهادت ایشان، عده ای از مردم کوفه از حضرت عیادت کردند. به ایشان عرض کردند ما را نصیحت کنید و وصیتی به ما داشته باشید. این بیانات حضرت در تدارک مظلومیت ایشان قطعا برای ما راهگشاست. حضرت به این جماعت فرمودند: الحمد لله حق قدره متبعین أمره. شکر خدا باندازه قدر و شایستگی خدا، ما همه جزو تابعین امر او هستیم. و أحمده کما أحب. خدا را می ستایم آنگونه که او می خواهد. و لا إله إلا اللّه الواحد الأحد الصمد کما انتسب أیها الناس کل امرئ لاق فی فراره ما منه یفر. هر کسی از چیزی فرار کند، در موقعش با آن موضوع روبرو خواهد شد. حضرت به بحث مرگ اشاره می کنند. و الأجل مساق النفس إلیه و الهرب منه موافاته کم أطردت الأیام أبحثها عن مکنون هذا الأمر فأبی اللّه إلا إخفاءه. من خیلی تفحص کردم برای یافتن سرّ مرگ، اما دیدم خدای متعال اراده اش این است که سرّ مرگ فاش نشود.

أما وصیتی فأن لا تشرکوا بالله تعالی شیئا. وصیت اول من این است که به خدا شرک نورزید. هیچ چیزی را با خدا شریک نکنید. عمل را فقط برای خدا انجام دهید و لاغیر. برخی برای دلشان کار می کنند؛ برخی برای نظر و نگاه دیگران؛ برخی برای عزیز شدن نزد بالادستی شان. اینها خیلی بین ما رایج است. خیلی از گروهها و جریانات سیاسی سرمایه گذاریها و اقداماتی که انجام می دهند، بخاطر منافع حزبی و گروهی و شخصی است. این شرک است. عمل به این توصیه امیرالمومنین علیه السلام بر ما واجب است، و الا عاقّ پدر می شویم؛ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة.

اگر بخاطر پول و مقام و آسایش خود کاری انجام دادیم، برای خدا شریک قائل شده ایم. چقدر از زندگی ما درگیر این موضوعات است؟! قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُکي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ(انعام 162). مدل زندگی ما باید خدایی باشد. سبک زندگی اسلامی یک شعار نیست؛ یک حقیقت دینی است. زندگی و مرگ ما باید برای خدا باشد. زندگی برای خدا را باید تمرین کنیم. نیاز به تکرار دارد. سختی زندگی در مقابله با هوا و هوس است.

خدای متعال عنایت خاصی به مجالس و محافل ذکر و توسل و مراسمات معنوی دارند. اما دقت کنیم، خدا فریب اشک و حال جلسات ما را نمی خورد! در طول زندگی باید ببینیم چکاره ایم. اگر در زندگی نشان دادیم که قصد مبارزه با نفس داریم، نشان دادیم که به هرچه دلمان می خواهد نه می گوییم، اگر اینطور زندگی کردیم، خدای متعال به ما عنایت ویژه ای می کند. ما را روی ریلی می گذارد که باقی مسیر را تا مقصد پیش خواهیم رفت. دفاع مقدس اینگونه بود. رزمندگان علاوه بر حضور در مجالس و محافل مذهبی، در سایر اوقات زندگی مدام درگیر مبارزه با نفس و مراقب حرکات و سکناتشان بودند. وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا(عنکبوت 69). خیلی از عنایتها در میدان جهاد و مبارزه با نفس برای ما رخ می دهد. اما اگر در در شئونات مختلف زندگی زندگی برای خدا شریک قائل شدیم، انتظار نداشته باشیم خدا هم مثل مجاهدین با ما برخورد کند. آن عنایتی که خدا به دوستان خود می کند، برای ما رخ نخواهد داد.

 

اخلاص و حفظ سنت رسول خدا، دو وصیت مهم امیرالمومنین

امیرالمومنین علیه السلام فرمود و محمد فلا تضیعوا سنته. وصیت دوم این است که سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله را ضایع نکنید. دین پیغمبر صلی الله علیه و آله استوار شده. آیین و سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله در جامعه جا افتاده. أقیموا هذین العمودین و أوقدوا هذین المصباحین. این دو عمود دین را اقامه کنید، و این دو چراغ را روشن نگه دارید. و خلاکم ذم ما لم تشردوا حمل کل امرئ منکم مجهوده و خفف عن الجهلة رب رحیم. پراکنده و متزلزل نشوید. خدا بخشنده گناهان است، توبه کنید. و إمام علیم و دین قویم. شما امام آگاه و دین محکم و استواری دارید. تا وقتی امام دارید و دین محکمی دارید، شریک گرفتن برای خدا جایگاهی ندارد. دست از سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله برداشتن جایز نیست. متزلزل شدن در دین جایگاهی ندارد.

کوفی عنان بعد از دیداری با رهبرانقلاب، گفت من تعجب می کنم با وجود چنین رهبری در کشور شما چطور اختلاف وجود دارد؟ با وجود یک امام اختلاف نظر جایگاهی ندارد. کسانیکه اختلاف می کنند، از امام جدا هستند، و الا اختلافی پیش نمی آید. اختلافات را با امامشان مطرح و حل می کنند. دین قویم و محکم ما را به سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله راهنمایی می کند. سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله یعنی شمشیر و مبارزه تعطیل بردار نیست. امام هم در رهبری این مبارزه همراه ماست.

امیرالمومنین علیه السلام در آستانه شهادت مظلومانه شان این وصیت ها را به ما کرده اند. اهمیت این وصایا خیلی بالاست. امیرالمومنین علیه السلام در روزها و ساعات آخر عمر مبارکشان همچنان به فکر هدایت مردم هستند. امروز هم هستند کسانیکه امیرالمومنین علیه السلام از دست آنها خسته شده. امام زمان ارواحنا فداه امروز هم از دست برخی خسته شده اند. آنچه امام زمان ارواحنا فداه را حفظ می کند، وعده نصرت و پیروزی خداست: فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ(مائده 56). اما این نصرت خدا چیزی از خباثت دشمنان امروز علی علیه السلام کم نمی کند. انقدر این خباثت و دشمنی ادامه پیدا می کند، که حضرت پس از ظهور بسیاری از اینها را گردن خواهند زد. اگر از هر کدام او وصایای امیرالمومنین علیه السلام گذشتیم، از این دو توصیه حضرت نمی توانیم بگذریم؛ اخلاص بالا، و حفظ سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله. اگر گذشتیم، بدانیم شیعه واقعی حضرت نیستیم.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است