یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ساعت ۰۴:۲۸

مسئله امروز ما مذاکره است یا جهاد تبیین؟

شهادت حضرت ام کلثوم-8بهمن1400: هر دولتی سرکار می آید اولین مسئله اش میشود مسئله مذاکره با آمریکا! چه جریانهای انقلابی و چه غیرانقلابی. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ. چرا انقلابی ها در این امر مسلم تردید میکنند؟ مسئله امروز ما مذاکره است یا جهاد تبیین؟ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ بَل بِایةِ الحقِّ. شما که هستید که تشخیص می دهید باید مذاکره شود؟ رهبرانقلاب موضعشان در قبال مذاکره را بارها بیان کرده اند، هنوز هم موضعشان تغییر نکرده.

مراسم بزرگداشت شهادت زینب صغری حضرت ام‌کلثوم سلام الله علیها دختر امیرالمومنین علیه ‌السلام در هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) قم جمعه 8 بهمن ماه1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

12 بهمن تولد دوباره امامت بود

بنا به نقلی سالروز و فات شهادت گونه حضرت ام کلثوم سلام الله علیها دختر امیرالمومنین علیه السلام است. هم زینب کبری و هم ام کلثوم سلام الله علیهما در رساندن پیام عاشورا به دیگران و آیندگان نقش کاملا موثری داشتند. پیام عاشورا پیام روشنی است. ألا تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا يُتَناهى عَنهُ لِيَرغَبِ المُؤمنُ في لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا فإنّي لا أرَى المَوتَ إلاّ سَعادَةً و لا الحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إلاّ بَرَما. انقلاب اسلامی ایران برآمده از همین پیامهای عاشوراست. استقامت حضرت امام رحمت الله علیه و یاران نزدیک ایشان در طول مبارزات قبل از انقلاب، نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

رهبرانقلاب سالهای سال است به جبهه انقلاب هشدار بصیرت می دهند. بصیرت، اقدام بهنگام، مقاومت، صبر، بارها در این خصوص تذکر داده اند. الان فضایی پیش آمده که رهبرانقلاب فراخوان اعزام به میدان جهاد تبیین داده اند، خصوصا به هیئت ها. حضرت امام رحمت الله علیه فرمودند 22 بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان است. 12 بهمن تولد دیگری برای امامت است. یک تولد امامت داریم، عید قربان. یک تحقق امامت داریم، عید غدیر. تولد دیگر امامت در دهه فجر بود، یعنی اولین درک جدی جامعه اسلامی از حضور یک امام، که سکان حکومت هم به دست اوست. دهه فجر یک شعار نیست؛ واقعا 12 بهمن تا 22 بهمن دهه فجر است. حضرت امام رحمت الله علیه با آن عزم و اراده پولادین وارد کشور شدند، و اولین میثاق امت و امام را در بهشت زهرا قرار دادند. میثاق با شهدایی که همه هستی خود را برای تحقق این نهضت و آرمان فدا کردند.

دهه فجر زمان تجدید عهد با آرمانهای امام و انقلاب و اسلام است. فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ(هود 112). إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا(فصلت 30). جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا(أسراء 81). وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ(قصص 5). این آیات جزو آیات مبنایی انقلاب اسلامی بود، که در روزهای انقلاب خیلی از این آیات استفاده میشد.  وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ(ابراهیم 5). یکی از مصادیق جدی و بارز ایام الله همین دهه فجر است. هرکس به نوبه خود باید برای پاسداشت دهه فجر تلاش کند. هیئت های مذهبی اگر از محبت محمد و آل محمد دم میزنند، این روزها روزهای نمودشان است. پیام و مقصد شهدای انقلاب اسلامی را باید بشناسیم و به دیگران بشناسانیم. انقلاب اسلامی را هیئت ها و هیئتی های ما بپا کردند.

 

اتمام حجت رهبرانقلاب با هیئت ها

صحبتهای رهبرانقلاب در ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها اتمام حجت کامل بود برای هیئت های ما. فرمودند هیئت ها باید وارد جهاد تبیین شوند؛ تبیین مکتب و راه و رسم تحقق ولایت الله. ما هیئت های انقلابی کم نداریم که هیچ بروز و ظهوری در جامعه ندارد. فقط برگزاری مراسمات و استفاده های شخصی. هیئت ها باید در مسائل ریز و درشت، هم مسائل اصلی و بینات انقلاب و اسلام، و هم در مسائل جزئی مردم باید وارد شوند. رهبرانقلاب این روایت را خواندند: تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ. میفرماید دور هم جمع شوید و امر ما را بیان کنید و احیا کنید. معنای امر چیست؟ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا(انیباء 73). ائمه به چه امری ما را هدایت میکنند؟ منظور از این امر، حاکمیت خدای متعال در عالم است.

امام صادق علیه السلام مأمور به برقراری حکومت اسلامی است. خدا نگذرد از اهل علمی که مکتب امام صادق علیه السلام را از مکتب حکمرانی اسلامی جدا میدانند. دین برای چیست؟ إلَى اللّهِ تَدْعُون وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ. دلالت مردم به سمت خدا یعنی چه؟ یعنی دعوت کردن مردم بسمت حاکمیت الهی.

اندیشکده رَند آمریکا سالهاست برنامه اش این است که افکار مردم را منحرف کند. هم افکار را منحرف کند، هم قلوب را از راه حق متزلزل کند. وقتی فکر شما منحرف و قلب شما متزلزل شد، عمل شما خودبخود از مسیر حق دور میشود. اَلْقَلْبُ مُصْحَفُ اَلْفِكْر. وقتی ایمان ضعیف شد، ناخواسته عامل می شویم برای انجام خواسته های دشمن!

 

مسئله امروز ما مذاکره است یا جهاد تبیین؟

هر دولتی سرکار می آید اولین مسئله اش میشود مسئله مذاکره با آمریکا! چه جریانهای انقلابی و چه غیرانقلابی. بحث ممنوعیت مذاکره با آمریکا جزو مسلمات حکومت اسلامی است، جزو متشابهات نیست. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: فَلَمَّا قَوِیَ الْإِسْلَامُ وَ کَثُرَ الْمُسْلِمُونَ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ. چرا انقلابی ها در این امر مسلم تردید میکنند؟ در دولت نهم و دهم وقتی حرف مذاکره توسط دولت انقلابی زده شد، رهبرانقلاب گفتند ما از اصول اسلام و انقلاب که استکبارستیزی است دست برنمیداریم. رهبرانقلاب به مسئولین دولت نهم و دهم گفتند تنها سیاستی که جمهوری اسلامی باید دنبال کند، «سیاست تعاملی ضد نظالم سلطه» است.

گفت اگر ما به توافق خوب با دولت آمریکا برسیم، میتوانیم به مذاکره فکر کنیم. شما چه نیازی به این ادبیات دارید؟ این حرف در ذهن مردم ایجاد شبهه میکند. این همه ما استقامت کردیم در مبارزه، امروز که وقت نتیجه گرفتن است، چرا برخی سیاست ورزان چراغ سبز به دشمن نشان میدهند؟ توافق خوب یعنی چه؟! فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ وَ لَاتَطْغَوْا. استقامت نورزیدن طغیان است! تسلیم خواسته استکبار شدن یعنی طغیان در برابر خواسته خدا. إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(هود 112). وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ(هود 113). این آیه را رهبرانقلاب در دوره های مختلف در مورد مذاکره بارها خوانده اند. اگر به مستکبر و ظالم تکیه کنید، قعر دوزخ جای دارید.

مسئله امروز ما مذاکره است یا جهاد تبیین؟ برای امت اسلامی استقامت در امر حق را تبیین کنید. رهبرانقلاب در زمان دولت نهم و دهم گفتند مگر مردم خون شهدایشان را فراموش کرده اند که بخواهند با آمریکا مذاکره کنند؟ الان الحمدلله هرکسی موبایل دستش است کارشناس است! هرکسی برای خودش امام یک طیف و جریانی است. انفعال در برابر جبهه کفر از کجای بیانات اخیر رهبرانقلاب فهمیده میشود، که شما دچار تردید شده اید؟ آقای عبداللهیان اگر گفته، اشتباه کرده. آقای رییس جمهور اگر چنین سخنی گفته، اشتباه کرده. «در صورتی که طرف دیگر تحریم ها را بردارد، امکان احیای توافق وجود دارد». آقای رییسی، اینکه اگر اینها تحریمها را بردارند، حرف درستی است. اما اینکه ما برای هر توافقی آماده ایم، برداشتهای اشتباهی در پی دارد. روزنامه ها را ببینید، چه برداشتهای سویی از این حرف داشته اند. در همین سالگرد شهید سلیمانی رهبرانقلاب انتقام خون این شهید را باز عنوان کردند. رهبرانقلاب چندسال قبل در قم گفتند لا یعرَفُ بِالرِّجالِ بَل بِایةِ الحقِّ. حق را با اشخاص سیاسی نمی توان تشخیص داد. شما که هستید که تشخیص می دهید باید مذاکره شود؟ رهبرانقلاب موضعشان در قبال مذاکره را بارها بیان کرده اند، هنوز هم موضعشان تغییر نکرده.  وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ(هود 113). اگر مسلمات دین و قرآن را کنار بگذاریم، خدا هم ما را تنها خواهد گذاشت. هرکس که هستیم باشیم.

 

حرف از مذاکره، جامعه را در مبارزه و جهاد سست می کند

امروز دشمن حرف از حکمرانی شبکه ای می زند. دشمن امروز نسبت به دشمن 1400 سال پیش رشد کرده. مستقیم خودش را مقابل جبهه حق قرار نمی دهد. رسما أنا ربکم الأعلی نمی گوید. یزید امروز مستقیم مقابل حسین نمی ایستد. حرف از مذاکره و تعامل میزند. حرف زدن از مذاکره، جامعه را در مبارزه و جهاد سست میکند. پدیده مذاکره و معامله با استکبار سم مهلک جامعه اسلامی از ابتدای اسلام است تا امروز. هم فقه شیعه، هم قانون اساسی، هم عقل و شرع می گوید فقط امام جامعه سیاست مبارزه یا مذاکره با دشمن را تعیین می کند، نه هیچ کسی دیگر. صلح حدیبیه یک استثنا بود. در دولت نهم و دهم هم حرف از صلح حدیبیه پیش آمد. لیدرهای حزب اللهی آن روز هم دم از صلح حدیبیه زدند. هرچند بعید است، اما اگر یک زمانی هم شرایط صلح حدیبیه پیش آمد، رهبرانقلاب خودشان بیان خواهند کرد. تا آن روز هیچکس حق ندارد فکر جامعه را بسمت یک جریان و فکر انحرافی بنام مذاکره با دشمن ببرد.

رهبرانقلاب روز 19 دی از غیرت دینی صحبت کردند. غیرت دینی پای مبانی نظام و اسلام و امام جامعه. روزنامه سیاه و پلید اصلاحاتی این صحبت غیرت دینی را نادیده می گیرد، بخشی از بیانات رهبرانقلاب که گفتند مذاکره با آمریکا یک بحث است، تسلیم شدن یک بحث دیگر، این صحبت را بزرگنمایی می کند و فریاد می زند که مجوز مذاکره صادر شد!

ما با احدی در جمهوری اسلامی عقد اخوت نبسته ایم. لایعرَفُ بِالرِّجالِ بَل بِایةِ الحقِّ. حق را با چهره های انقلابی نما نشناسید. آن روز که حضرت امام رحمت الله علیه جام زهر نوشیدند، طلب مرگ از خدا کردند. امروز شرایط مثل آن روز نیست. امروز انقلاب اسلامی سه دهه قدرتمندتر شده. رهبرانقلاب این آیه را امروز تلاوت میکنند: قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ(شعراء 62). شرایط امروز ما این است. چشممان را باز کنیم. چند روز بیشتر از صحبتهای رهبرانقلاب نگذشته. أین تذهبون أین یتاه بکم کالأنعام علی وجوهکم. برخی شخصیت های خودشخصیت پندار امروز در فضای مجازی توجیه و دلیل می آورند برای مذاکره با آمریکا. عده ای هم بدنبالشان راه می افتند الْمُسْرِعَةِ إلی قیلِ الْباطِلِ. در هر دولتی این زمزمه شوم بلند شده برای مذاکره.

 

راهی جز شمشیر برای مقابله با یزید نیست

ملت غیور و فهیم ما با بیعت با حاج قاسم نشان داد که سیاست های اصولی انقلاب اسلامی را قبول دارد. مردم ما تغییر نکرده اند. فَلَمَّا قَوِیَ الْإِسْلَامُ وَ کَثُرَ الْمُسْلِمُونَ أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَی فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ. دولت ها می آیند و می روند. ملاک عمل نگاه و بیان ولایت است. چقدر به اباعبدالله الحسین علیه السلام گفتند از مدینه خارج نشوید؛ با یزید کنار بیایید. این آمریکا همان آمریکایی است که کودک کشی و نسل کشی در یمن به راه انداخته. روزی سه کودک در یمن فقط از فرط گرسنگی می میرند! أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ. حرف از مذاکره خوب با یزید نمی زند! راهی جز شمشیر برای مقابله با یزید نیست.

ما امروز جز جهاد علمی، جهاد سیاسی، جهاد استقلال، جهاد مبارزه با فساد، جهاد در سبک زندگی اسلامی، جز جهاد تبیین، در مقابل آمریکا راه دیگری نمی شناسیم. هرکسی نسخه ای جز این برای ملت بپیچد، دانسته یا ندانسته با آمریکا شریک است.

حضرت ام کلثوم سلام الله علیها خطاب به مردم کوفه اینگونه خطبه خواندند: يا اهل كوفه سواة لكم ما لكم خذلتم حسينا و قتلتموه. شما را چه شد، چه کردید، حسین علیه السلام را تنها گذاشتید و او را کشتید؟ و انتهبتم اءمواله و ورثتموه. اموالش را غارت کردید. و سبيتم نسائه. زنان حسین علیه السلام را اسیر کردید. و نكبتموهن فتبا لكم. وای بر حال شما. و سحقا و يلكم أتدرون أىّ دواه دهتكم؟! چه مصیبتی را ایجاد کردید. و أىّ وزر على ظهوتكم حملتم؟! چه وزر و وبالی بر پشتتان حمل کردید؟ أیّ دماء سفکتموها. چه خونی روی زمین ریختید؟ قتلتم خير رجالات بعد النبى صلى الله عليه و آله و نزعت الرحمة من قلوبهم ! الا ان حزب الله هم الفائزون و حزب الشيطان هم الخاسرون. این ادبیات دختر امیرالمومنین علیه السلام است. در اوج غم و مصیبت، از نابودی حزب شیطان و پیروزی جبهه حق سخن می گوید.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

مجالس شب های قدر
با سخنرانی و مناجات خوانی
حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
از جمعه تا سه شنبه، از ساعت ۲۱:۳۰
(قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی، عزاداری، دعای جوشن کبیر، قرآن به سر گرفتن)
مکان:
مصلی قدس قم
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است