چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ساعت ۱۱:۵۱

«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» در میدان مبارزه معنا دارد

شب دوم ایام ۲۸صفر۱۴۰۰: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ یعنی ما را به مسیر مستقیم هدایت کن؛ یعنی مسیری که استقامت لازم دارد. سختی این استقامت آنجاست که جانت را در این راه بدهی؛ مبارزه کنی برای احقاق حق امامت. اگر در خانه بنشینی و جبهه نروی، و در نماز بگویی اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ، این نماز را برمیگردانند و به سرت میکوبند! اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ را باید در جبهه جنگ و مبارزه بگویی.

مراسم عزاداری شام رحلت نبی مکرم اسلام پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم سه شنبه 13 مهر 1400 با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در حسینیه سادات رضوی مشهد مقدس برگزار شد.

سلامتی امام زمان چقدر برای ما مهم است؟!

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود پس از رحلت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله زمین را ظلمت فراگرفت. گویا شرایط به زمان قبل از بعثت برگشت. اُزیلَتِ الْحُرْمَةُ عِنْدَ مَماتِهِ. بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله حرمتی باقی نماند. و فُتِنَهِ الأمَّه. فتنه ای در امت اسلام بپا شد که پس از گذشت 1400 سال هنوز باقیست. هر روز به طریقی؛ یک روز داعش، یک روز یمن، یک روز بحرین، یک روز فلسطین. همین که دشمنان اسلام میتوانند هر روز از یک مسئله در امت اسلام استفاده کنند برای ایجاد فتنه، یعنی مشکلی اساسی در امت اسلام وجود دارد، که ریشه اش به زمان صدر اسلام برمیگردد. زمان حیات پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله منافقین بودند، اما وجود اقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله اجازه فتنه انگیزی به جریان نفاق نمیداد. همانطور که بعد از رحلت امام فتنه های جدیدی در کشور و انقلاب شکل گرفت.

مسئله جان فدا کردن برای شخص امام مسئله ای است که بین اکثر شیعیان جا نیفتاده. بله، همه شیعیان و حتی خیلی از اهل سنت به اهلبیت معتقدند و علاقه و محبت هم دارند. اما با محبت صرف مشکل حل نمیشود. پیاده روی اربعین را ببینید. بیست میلیون بسمت کربلا پیاده روی میکنند. اگر همین تعداد بسمت مدینه حرکت کنند، چه میشود. یا در عزای امیرالمومنین علیه السلام چنین حرکتی را شاهد باشیم. چند سالی است برخی جریانات که البته همه شان هم سلامت نیستند، مجالس عزای امام حسن مجتبی علیه السلام را رونق بخشیده اند.

جان دادن برای امام زمان ارواحنا فداه بین مردم و مسلمین و شعییان مسئله نیست. رهبرانقلاب در جریان کرونا گفتند برای سلامتی امام زمان ارواحنا فداه دعا کنید. کسی نپرسید چرا؟ این چه مسئله مهمی است که اکنون باید به آن توجه کنیم؟ جان امام زمان ارواحنا فداه برای شیعیان دغدغه هست؟ کربلا برپا شد برای بذل جان برای شخص اباعبدالله علیه السلام: مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا. الان سلامتی امام زمان ارواحنا فداه با همین فتنه و جنگ بیوتروریست به مخاطره افتاده. هیئت های ما چقدر به این موضوع اهتمام دارند؟ کاری که امام میخواهد در عالم انجام دهد برای ما مطرح هست، اما شخص امام زمان ارواحنا فداه خیلی مسئله نیست.

 

برای خدا شخص امام مهم است

هیئت های ما در مصیبت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله راه حضرت زهرا سلام الله علیها را در پیش نمی گیرند. برای حضرت زهرا سلام الله علیها مصیبت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله اعظم مصائب است. برای ما مریدان حضرت زهرا سلام الله علیها مصیبت امام حسین علیه السلام بالاترین مصیبت است. حرم نبوی الان دست دشمن رسول الله است. حرم چهار اماممان 96 سال است با خاک یکسان شده. اما موضوع و دغدغه هیئت های ما اینها نیست!

تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ. برای خدا و قرآن شخص پیامبر و امام مهم است. شرط بیعت مسلمین حفظ جان پیغمبر صلی الله علیه و آله بود. رهبرانقلاب با دانشکده افسری بصورت غیرحضوری و ویدئویی صحبت کردند. ما در ایجاد امنیت نایب امام زمان ارواحنا فداه هم مانده ایم! نمیتوانند از حسینیه شان خارج شوند. واقعا نظام اسلامی با این عظمت نمیتواند امنیت رهبرانقلاب را تأمین کند؟ اصلا کسی به این موضوع خیلی کاری دارد؟ شخص امام خیلی موضوع نیست.

با رحلت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله تاریکی دنیا را فرا گرفت. دنیا ظلمتکده شد. حتی امیرالمومنین علیه السلام هم جای پیغمبر صلی الله علیه و آله را نمی گیرد. وحی قطع شد، و دیگر هم برنگشت و برنخواهد گشت. حتی مسائل کوچک و جزئی هم مستقیما از طرف خدای متعال پاسخ داده میشد. امت پیغمبر صلی الله علیه و آله با این پیغمبر چه کرد که خدا وحیش را قطع کرد؟ امت دیگر لیاقت نزول جبراییل را پیدا نکرد.

 

مثل مصیبت پیغمبراکرم نیامده و نخواهد آمد

ماتَ الحق. با رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله حق مُرد. امروز برخی بدیهیات عقلانی را نمیتوانیم بین مسلمانان جا بیندازیم. تفکری مثل اصلاحات میگوید «ما اشتباه کردیم از اول حکومت را به ولایت فقیه دادیم؛ چون او دنبال اجرای احکام اسلام است؛ و لزومی ندارد احکام اسلام در جامعه جاری شود. این همه کشور اسلامی داریم که مردمش مسلمانند اما حکومت اسلامی هم ندارند، و پیشرفته هم هستند». در طول چهل سال انقلاب ما نتوانستیم اینها را قانع کنیم.

فَتِلْكَ وَاللَّـهِ النَّازِلَةُ الْكُبْری وَ الْمُصیبَةُ الْعُظْمی، لامِثْلُها نازِلَةٌ، وَ لابائِقَةٌ عاجِلَةٌ. مثل این مصیبت نیامده و نخواهد آمد. هزار اباعبدالله هم در کربلا به شهادت برسند، مثل این مصیبت نخواهد شد. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله جامعه ای را بیدار کرد. اگر بیدار نکرده بود باب جهاد بر روی این امت باز نمیشد. هشتاد جنگ پای رکاب رسول خدا صلی الله علیه و آله بپا شد. امام مجتبی علیه السلام حتی یک جنگ هم نتوانست برپا کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله یک جامعه تاریک ظلمت بار را به این سطح معرفت رساند. امیرالمومنین علیه السلام فرمود جامعه قبل از بعثت غرق فریب و دروغ و ظلمت بود.

رسول الله صلی الله علیه و آله ظرف ده سال از این جامعه جهول ظلوم جامعه ای ساخت که خدا باب جهاد را مقابل آنها باز کرد، و اولیاء خدا و شهدا در این جامعه پرورش پیدا کردند. دفاع مقدس معجزه انقلاب اسلامی بود؛ هشت سال اولیاء خدا و شهدا در این انقلاب تربیت شدند که توانستند باب جهاد فی سبیل الله را باز نگه دارند. امام حسن مجتبی علیه السلام چهارده نفر از این رزمندگان و مجاهدین را نداشت.

 

فضای مجازی همه ذهن ها را تحت سیطره خود درآورده

در فضای مجازی هرچه میخواهند به امام و انقلاب و ولایت میگویند. رهبرانقلاب امروز میفرماید سراغ تبیین بروید. چند سال قبل هم گفتند جهاد کبیر. ما تبیین نکردیم که دولت روحانی روی کار آمد و در طول این هشت سال سیاه با ولنگاری فضای مجازی، نوجوانها و جوانهای ما را نابود کرد. جوانان شبهاتی دارند که نمیدانی از کجا باید شروع کنی به پاسخ دادن! جوانان و نوجوانان مورد هجمه و بمباران اطلاعات غلط و مسموم قرار دارند.

موبایل و فضای مجازی شده زندگی همه. هرکاری میکند یک استوری میگذارد! به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده. وقت و ذهن همه توسط شبکه های اجتماعی مدیریت میشود. حتی فضاهای مجازی خوب. این فرد دیگر فرصت نمیکند به مسائل مهمتری حتی فکر کند. ذهنش از مسائل بی اهمیت پر است. فکرش درگیر است. خلوتی ندارد برای مسائل اساسی و مهمتر. خلوتی با خدایش ندارد. کی میخواهد خودش ذهنش را در دنیای واقعی مدیریت کند؟ باید به شیطان دست مریزاد گفت بخاطر این فضای مجازی! دقیقا دست گذاشته روی دو نقطه موثر روی قلب؛ فکر و چشم. ما میخواهیم فضاهای مسموم را کمرنگ کنیم، فضاهای مجازی خوب را پررنگ میکنیم. با همین کار به مشغله بیشتر فکری و ذهنی جوانان کمک میکنیم.

جوانان ما باید دنیا را مدیریت کنند. مدیریت افکار و ذهن و اعضا و اعمال خودمان را خودمان کنترل کنیم. این به تمرین نیاز دارد. فکر و ذهنمان را به فضای مجازی نسپاریم. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله آمد جامعه را مدیریت کند. جامعه را عوض کرد. وقتی پیغبمراکرم صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، بخشی از امت که عوض نشده بودند، و توان مقابله با پیغمبر صلی الله علیه و آله را نداشتند، سر بلند کردند. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله که رفت میدان را دست گرفتند. اجازه ندادند مدیریت حتی یک روز دست امیرالمومنین علیه السلام بیفتد. بعد از اینکه امیرالمومنین علیه السلام راجع به حقش با مردم صحبت کرد، مردم گفتند اگر این حرفها را بعد از رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله به ما گفته بودی، ما با کسی دیگر بیعت نمیکردیم. امیرالمومنین علیه السلام فرمود «یعنی من جنازه پیغمبر صلی الله علیه و آله را رها میکردم، و راجع به مدیریتم با شما حرف میزدم»؟! حتی خلافت و حکومت هم ارزشش از بدن پیغمبر صلی الله علیه و آله کمتر است. خلائق هرچه لایق؛ بگذار بروند سراغ هرکس که میخواهند.

زهرای مرضیه سلام الله علیها به تنهایی بار یک امت را در عزای پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله به دوش کشید، و در عزای رسول خدا صلی الله علیه و آله گریه میکرد و ناله میزد. میفرماید در آینده هم هیچ مصیبتی باندازه مصیبت فقدان رسول الله صلی الله علیه و آله نخواهد آمد. اباعبدالله علیه السلام کشته انجام یک فرمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بود: إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی. امیرالمومنین علیه السلام فرمود أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ مُحَمَّدٍ.

 

«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» در میدان مبارزه معنا دارد

بعد از شهادت امیرالمومنین علیه السلام مردم با امام حسن علیه السلام بیعت کردند. حضرت در اولین دیدار عمومی برای مردم اینگونه سخنرانی کردند: نَحْنُ حِزْبُ اللَّهِ الْغالِبوُنَ، وَ عِتْرَةُ رَسوُلِهِ الْاَقْرَبوُنَ. ما حزب الله پیروز و عترت نزدیک به پیغمبریم. حزب الله چه کسانی هستند؟ حزب الله یعنی آدمهای خدا؛ نیروهای خدا. دلشان با میل هیچ کسی نیست. ذهنشان بسمت هدایت هیچ کسی نمیرود جز اراده خدا.

سوره حمد مانیفست حزب الله است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ. همه اش از خدا حرف میزند. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ. ما را به مسیر مستقیم یعنی مسیری که استقامت لازم دارد هدایت کن. زندگی معمولی مومنانه که نیاز به استقامت ندارد. سختی آنجاست که جانت را در این راه بدهی. یعنی مبارزه کنی برای احقاق حق امامت. این سخت است. 1400 سال گذشت، هنوز حق اماممان استیفا نشده. شَیَّبَتْنی سُورَةُ هودٍ. این استقامت امت اسلام پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله را پیر کرد. اگر در شهر و خانه ات بنشینی و جبهه نروی، و در نماز بگویی اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ، این نماز را برمیگردانند و به سرت میکوبند! اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ را باید در جبهه جنگ بگویی.

اَهْلُ بَيْتِهِ الطَّيِّبوُنَ. فرمود ما اهل بیت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله هستیم. وَ اَحَدُ الثِّقْلَيْنِ الَّذَيْنِ جَعَلَنا رَسوُلُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِّ ثاني کِتابِ اللَّهِ تَبارَکَ وَ تَعالي، الَّذي فيهِ تَفْصيلُ کُلِّ شَيْءٍ. امام حسن علیه السلام همه اش خود را با پیغمبر صلی الله علیه و آله معرفی میکند. ما یکی از دو یادگار پیغمبریم که به امت سپرده شده ایم، در کنار قرآن که تفصیل هر چیزی در آن بیان شده است.

 

امام مجتبی خودش را با پیغمبر معرفی می کند

لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ. تردیدی در این قرآن نیست. فَالْمُعَوَّلُ عَلَيْنا في تَفْسيرِهِ، وَ لا يُبْطِئُنا تَأْويلُهُ، بَلْ نَتَّبِعُ حَقائِقَهُ فَاَطيعوُنا، فَاِنَّ طاعَتَنا مَفْروُضَةٌ، اِذْ کانَتْ بِطاعَةِ اللَّهِ وَ رَسوُلِهِ مَقْروُنَةٌ. از ما اطاعت کنید چون اطاعت ما مقرون با طاعت خداست در قرآن. قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «اَطيعوُا اللَّهَ وَ اَطيعوُا الرَّسوُلَ وَ اوُلِي الْاَمْرِ مِنْکُمْ فَاِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْ ءٍ فَرُدُّوهُ اِلَي اللَّهِ وَ الرَّسوُلِ. اگر به مشکل و اختلاف خوردید، ببیند خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله چه میگویند، همان را انجام دهید.

وَ قالَ: «وَ لَوْ رُدُّوهُ اِلَي الرَّسوُلِ وَ اِلي اوُلِي الْاَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطوُنَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعَتْهُمُ الشَّيْطانَ اِلَّا قَليلا». چرا جامعه باید امام داشته باشد؟ چون امام علم لازم را دارد. وَ اُحَذِّرُکُمُ الْاِصْغاءَ اِلي هُتوُفِ الشَّيْطانِ بِکُمْ، فَاِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ. مراقب باشید شیطان شما را نفریبد. فَتَکوُنوُا کَاَوْلِياءِهِ الَّذينَ قالَ لَهُمْ: «لا غالِبَ لَکُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ اِنّي جارٌ لَکُمْ». شیطان به طرفدارانش میگوید نترسید، شما پیروزید؛ من با شما هستم. «فَلَمَّا تَراءَتِ الْفِئَتانِ نَکَصَ عَلي عَقِبَيْهِ وَ قالَ اِنّي بَري ءٌ مِنْکُمْ». اما وقتی شیطان نصرت خدا را می بیند، پشت دوستانش را خالی میکند. فَتُلْقوُنَ لِلسُّيوُفِ ضَرْباً، وَ لِلرِّماحِ وِرْداً، وَ لِلْعَمْدِ حَطْماً، وَ لِلسِّهامِ غَرَضاً، ثُمَّ لايُقْبَلُ مِنْ نَفْسٍ ايمانُها لَمْ تَکُنْ امَنَتْ مِنْ قَبْلُ اَوْ کَسَبَتْ في ايمانِها خَيْراً. میفرماید اگر دیر به خود بجنبید از شیطان و ولی شیطان یعنی معاویه اطاعت کرده اید، و با این اطاعت نابود میشوید.

امام حسن علیه السلام به قرآن و رسول الله صلی الله علیه و آله تکیه میکند. چون باور به این دو هنوز بین مردم هست. از امیرالمومنین علیه السلام زیاد سخن نمیگوید، چون همین مردم بوند که علی علیه السلام را تنها گذاشتند و او را به قتل رساندند. باور نکنید اگر کسی که از حضرت امام اطاعت نکرد، امروز از رهبرانقلاب اطاعت کند. از امام زمان ارواحنا فداه اطاعت نمیکند، اما دم از ولایت فقیه میزند. این هم دروغ میگوید. وقتی مقابل امام زمان ارواحنا فداه و خدا ایستاد، به موقعش مقابل ولی فقیه هم خواهد ایستاد. در جریان انقلاب دیدیدم احمدی نژاد هشت سال جبهه نرفت و فرمان امام را نادیده گرفت؛ سالها بعد گفت من فرزند ولی فقیه هستم؛ اما در آخر دیدیم کارش به کجا رسید؛ مخالفت صریح با ولی فقیه.

غرب هیچکس را ندارد، اما دارد دنیا را مدیریت میکند. ما رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهلبیت و قرآن را داریم، اما گرفتار پروتکلها و معاهدات و قواعد غرب شده ایم. امام حسن علیه السلام هیچکس را نداشت با معاویه بجنگد. مصیبت اباعبدالله علیه السلام عمیق است؛ اما غربت امام حسن مجتبی علیه السلام غربت عجیبی است.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است