شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ساعت ۰۱:۵۹

همه اقشار باید در دفاع از فلسطین برنامه داشته باشند

جلسه بیست و سوم ماه رمضان ۱۴۰۰: وصیت امیرالمومنین علیه السلام این است: دشمن ظالم و یار مظلوم باشید. دفاع از مظلوم وظیفه همه اقشار است. ملت ایران، حوزه علمیه، دستگاههای دولتی، گزارش دهید، ما برای کمک به مردم فلسطین چه کرده ایم؟ تمام اقشار باید در این زمینه نقششان را ایفا کنند. اگر به هر دلیلی راهپیمایی روز قدس متوقف شد، در سایر زمینه ها باید کار را پیش برد.

جلسه بیست و سوم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

حق را با امام بشناسید، نه با رجال سیاسی

قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ. امیرالمومنین علیه السلام به فرزندانشان وصیت میکنند که حرف شما حق باشد، موضعتان حق باشد، آنگاه طبق همین حق عمل کنید، و اجر عملتان را هم از خدا بخواهید؛ کاری به قضاوت دیگران نداشته باشید. این دو جمله حضرت را باید با هم ببینیم. برخی بخاطر بهشت و جهنم و اجر و ثواب عبادت نمیکنند؛ بخاطر خود خداوند ثواب انجام میدهند.

در آستانه انتخابات بحثی بین برخی حزب اللهی ها هست؛ برخی برداشتها از دین را از کسانی می بینیم که چند سالی در حوزه درباره دین تحقیق کرده اند. میگویند «در انتخابات کار کردن برای یک شخص صالح، مصداق امر به معروف و نهی از منکر است، و در امر بمعروف و نهی از منکر چون حکم احتمال اثر هست، پس شما در انتخابات هم مأمور به نتیجه هستید. خیلی کاری به اصلح نباید داشته باشید، باید ببینید احتمال رأی آوردن این کاندید هست یا نه. لذا کاندیدی که احتمال رأی آوردن دارد، باید برای او تبلیغ کرد؛ و اگر کاندیدی که احیانا مدنظر رهبرانقلاب است اما احتمال رأی آوردنش پایین است، نباید برای او تبلیغ کرد، و باید برای کاندیدی تبلیغ کرد که احتمال رأی آوردنش بالاتر است»!

یرِیدُ اللهُ أَنْ یحِقَّ الْحَقَّ بِکلِماتِهِ(انفال 7). مقصود از کلمه در اینجا منابع قدرت خداوند است که بوسلیه آنها عالم را اداره میکند و اراده خودش راه به کرسی می نشاند. حق باید مدار قرار گیرد. لا يعرف بالرجال بل بآية الحقّ. امیرالمومنین علیه السلام فرمود حق را با آیت حق یعنی امام جامعه بشناسید، نه با رجال و سیاسیون و روسای احزاب و قبیله ها.
 

به حق سخن بگویید، و بر اساس آن عمل کنید؛ اجرتان را می برید

توصیه امیرالمومنین علیه السلام این است: به حق سخن بگویید، و بر اساس آن عمل کنید؛ اجرتان را می برید. در اینجا مقصود این نیست که بخاطر اجر و ثواب کار کنید؛ مقصود حضرت این است که وقتی بر اساس حق عمل کردید، اجرتان را می برید، نگران نباشید. خیلی به نتیجه هم حتما نگاه نکنید. همین هم شد؛ امام حسن و امام حسین علیهماالسلام قول حق گفتند و بر حرف حقشان ایستادند، و هر دو هم به نتیجه ظاهری نرسیدند. اما بر اساس امر حق عمل کردند. همان سخنی که حضرت امام فرمود: ما مأمور به انجام تکلیفیم، نه نتیجه.

البته اینطور نیست که هیچگاه نتیجه را در نظر نگیریم. حضرت امام و رهبرانقلاب در موارد متعددی به نتیجه هم توجه داشته اند. در حوزه اجراییات، در صنعتهای مختلف، تولیدها، و حوزه های اجرایی مختلف نتیجه مهم است. اما در اصول و مبانی اصل بر این است که بر اساس قول حق عمل کنیم، و به نتیجه خیلی نگاه نکنیم.

رَبٌّ رَحِيمٌ، وَ دِينٌ قَوِيمٌ، وَ إِمامٌ عَلِيمٌ. در وصیت اول امیرالمومنین علیه السلام این سه توصیه را به قاطبه مردم داشتند. مراقب این سه امر و این سه داشته باشید: پروردگار رحیم، امام آگاه، و دین قویم و استوار. در این وصیت، حضرت به فرزندانشان این دو توصیه را دارند: قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ. قاطبه ائمه تلاشها و مبارزاتشان در زمان حیات خودشان نتیجه ظاهری نداشت، یا آنطور که باید اثر نداشت. اما ائمه تلاش و مجاهده را به تمامه انجام دادند. به حرف مردم، نتیجه عمل، و یا عکس العمل مردم توجهی نباید نداشتند.

 

فتنه آخرالزمان، فتنه نفاق است

در قضیه فلسطین واقعا بیشتر از این نمی شد ظلم و ستم کرد. یک اقلیت حق اکثریتی را اینطور غصب کنند، و جنایت کنند. بیت المقدس قبله اول مسلمین است. برای خدا مهم است که چقدر از مسلمین به رسول الله صلی الله علیه و آله ایمان دارند، و حرف ایشان را در تغییر قبله قبول میکنند. لذا قبله مسلمین را به مکه تغییر داد. اما از قداست بیت المقدس چیزی کم نشده.

فرمانده سپاه در رسانه ملی رسما به اسراییل میگوید «شما اشتباهی کردید، و پاسخش را هم محکم در چند مورد دریافت کردید؛ و ما میگوییم که شما خیلی آسیب پذیر هستید. ما اراده کنیم میتوانیم شما را نیست کنیم»! ما کی میتوانستیم با این ادبیات با اسراییل صحبت کنیم؟! این در ارتباط با دشمن است. اما فتنه آخرالزمان، فتنه نفاق است . فتنه های داخلی هستند. یک جریان داخلی بتواند افکار عمومی را در دست بگیرد، و یک انحراف عمیق در مردم ایجاد کند. امیال و انگیزه ها و باور و محاسبات مردم را تغییر دهند. در جلساتشان به این نتیجه میرسند که همین افرادی که این انحرافات را بین مردم ایجاد میکنند، کاندید ریاست جمهوری هم بشوند. اگر مردم به این افراد اقبال داشته باشند، اوضاع ممکن است بدتر از این هم بشود.

نماینده یکی از کشورهای اروپایی گفت ایرانیها هرچه خودرو بی کیفیت تر و گران تر باشد، میخرند! این زمینه دارد. چرا این اتفاق می افتد؟ این یک زمینه فکری و فرهنگی در جامعه دارد. این نمونه مادی و دنیوی است، نمونه معنوی و ایمانی هم همین گونه است.

 

پاسداشت روز قدس به شرافت انسان برمیگردد

وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً. این دو جمله را در کنار جملات قبل امیرالمومنین علیه السلام باید ببینیم. ابتدا حضرت میفرماید اتقوالله، تقوا پیشه کنید؛ بعد می فرماید بر مدار حق سخن بگویید و عمل کنید؛ و بعد میفرمایند دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید. از آن زمان تا به حال ظالمین بوده و هستند، و روز به روز هم ظلمشان بیشتر میشود. برای قاطبه بشریت بد است که در مورد هم نوع خودش اینگونه فکر کند، که در معامله قرن مطرح شده. بعضی از بندهای این معامله خیلی عجیب است. هم گسترش شهرکهای صهیونسیتی، و هم به هم پیوستن این شهرکها. سیاست اینها در خاورمیانه تجزیه کشورهاست، اما خودشان عکس آن عمل میکنند. شهرکهای یهودی نشین بهم بپیوندند.

در بندهای معامله قرن آمده «فلسطین جدید حق داشتن ارتش نداشته باشد». حق دفاع از خود را ندارد. پس چطور از خودش دفاع کند؟ و «دفاع از فلسطین در برابر تهاجم به عهده اسراییل گذاشته میشود»! کشور را اشغال کرده، نسل کشی کرده، مزارع را نابود کرده، خانه ها را ویران کرده، حال مسئولیت دفاع از فلسطین را خودش بعهده میگیرد! واقعا چه فکری کرده اید؟ حقیقتا مسلمین جهان دینشان دین حنیف است؟!

عکس العمل نشان دادن راجع به روز قدس به شرافت انسانی و غیرت انسانی برمیگردد؛ به هویت مسلمانی برمیگردد. صرفا بحث سیاسی نیست. میگوید از فلسطین باید دشمن فلسطین دفاع کند، و هزینه این دفاع را هم خود فلسطین و برخی کشورهای همسایه باید پرداخت کنند! بوسیله فلسطین یک میلیارد مسلمان تحقیر میشود. دشمن ظالم و یار مظلوم باشیم، چه در میدان عمل نتیجه زودبازده بدهد چه ندهد. این وصیت امیرالمومنین علیه السلام است.

 

باید امنیت اسراییل را بهم بزنیم

میگویند «بعد از یکسال از اجرای بندهای معامله قرن، فلسطینی ها اجازه انتخابات دارند، آن هم بصورت تدریجی و رعایت با شرایط». این تحقیر مسلمانان نیست؟ باور میکنید کسی دم از اسلام بزند، اما از حق مسلم اسلام مقابل صهیونیست دم نزند؟ روز قدس که متعلق به انقلاب اسلامی نیست. قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام فرمود اسراییل غده سرطانی است، باید حذف شود.

میگوید «در صورتیکه حماس و صاف معامله قرن را نپذیرند و خلع سلاح نشوند، آمریکا تمام کمکهای خود به فلسطین را قطع میکند، و از کمک سایر کشورها به فلسطین هم جلوگیری میکند». میگوید «اگر سازمان آزادی بخش فلسطنی با این شروط موافقت نکند، آمریکا از اسراییل برای آسیب زدن به شخص رهبران حماس حمایت میکند». تروریسم رسمی دولتی!

اگر اباعبدالله الحسین علیه السلام مقابل ظلم نمی ایستاد، ما امروز روز قدس نداشتیم. روز قدس یک نماد است. یکی از کانالها نوشته بود «مبلغین و ذاکرین، لااقل در برنامه هایشان یک جمله راجع به روز قدس بگویند». همین؟! چرا به حداقل راضی شویم؟ رفع تکلیفی کار نکنیم. شرایط امروز فلسطین را به نوجوانان و جوانانمان باید توضیح دهیم. ظلم ظالم را نباید فقط یادآوری کنیم! باید خصم ظالم باشیم. طبق قاعده امیرالمومنین علیه السلام باید امنیت اسراییل را بهم بزنیم. همین کاری که سپاه و نیروی قدس دارند انجام میدهند.

 

همه اقشار باید در دفاع از فلسطین برنامه داشته باشند

با ظالم باید دشمنی کرد، و از مظلوم دفاع کرد. مبارزه با اسراییل را سپاه پیش می برد؛ دفاع از مظلوم وظیفه سایر دستگاههاست. قدمهایی که برای کمک به ملت فلسطین انجام داده اید را گزارش کنید. ملت ایران، حوزه علمیه، دستگاههای دولتی، گزارش دهید. ما برای کمک به مردم مسلمان فلسطین چه کردیم؟ البته ما از دولت فعلی انتظاری نداریم. کشتی کمکهای مردمی ما به یمن میرفت، جان کری به ظریف میگوید کشتی برگردد، و کشتی برمیگردد! انقدر شما از دشمن پوشالی حساب می برید؟

دستگاه دیپلماسی ما گزارش دشمنی اش با دولت اسراییل را ارائه دهد. مجلس شورای اسلامی اقداماتش را گزارش کند. رهبرانقلاب باید یک تنه بار همه قوا را به دوش بکشند. تمام سران قوا باید در این زمینه برنامه هایشان را اعلام کنند. کسانیکه کاندید ریاست جمهوری میشوند، باید تکلیفشان را در این زمینه مشخص کنند. نگاهشان راجع به جریان استکبار چیست؟ مشکلات داخلی ما امروز گره خورده به مسائل خارجی.

دشمن ظالم و یار مظلوم باشیم، چه در میدان عمل نتیجه بخش باشد چه نباشد. این درس امروز ماست. فریاد مظلوم را باید به همه عالم برسانیم. از فضای مجازی برای کمک به مظلوم استفاده کنیم. روز قدس فقط برای راهپیمایی و شعاردادن نیست. اگر به هر دلیلی این راهپیمایی متوقف شد، در سایر زمینه ها باید کار را پیش برد.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است