سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ساعت ۱۶:۳۶

وزیر خارجه صرفا مجری تصمیمات است

جلسه نوزدهم ماه رمضان ۱۴۰۰: شأن رهبرانقلاب نبود که در این بازی سیاه اصلاحات وارد شوند، اما محکم وارد شدند؛ چون این موضوع به اقتدار نظام برمیگشت. رهبرانقلاب گفتند «وزیر امور خارجه صرفا مجری است. البته در جلسات دست بالا شرکت هم میکنند، اما ایشان مجری سیاستهای بالادست هستند». یعنی حرفهای ایشان حرف نظام اسلامی نیست. آقای ظریف خسر الدنیا و الآخره شد!

جلسه نوزدهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

رعایت حق الله، اولین وصیت امیرالمومنین (علیه السلام)

امیرالمومنین علیه السلام به فرزندانشان اینگونه وصیت فرمودند: أَمَّا وَصِيَّتِي فَأَنْ لاَ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ شَيْئاً. اولین وصیت حضرت این است که برای خدای متعال هیچ شریکی قائل نباشید. این همان حق عبودیت است. شرک نورزیدن به خدای متعال و بندگی خالصانه، اصلی ترین و محوری ترین حق خدای متعال است. امیرالمومنین علیه السلام اولین وصیتشان رعایت حق الله است.

وَ مُحَمَّداً. وصیت بعدی حضرت این است که برای رسول الله صلی الله علیه و آله هم شریک قرار ندهید. فَلاَ تُضَيِّعُوا سُنَّتَهُ. سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله را ضایع نکنید. آن زمان همه میدانستند سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله چیست. چون بعثت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله پیام روشنی داشت. یک انقلاب و تحول بی نظیر در جامعه اتفاق افتاده بود، و دینی ظهور کرده بود که سرآمد همه ادیان است. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله مبعوث شده بود که خاتم همه انبیا بود، یعنی هرچه همه انبیا داشتند را دارا بودند، و مأموریتشان هم نجات قاطبه بشر بود بوسیله شمشیر و مبارزه. سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله روشن است. خود حضرت فرمود سنت من شمشیر است؛ یعنی مبارزه و جهاد.

اولین توصیه امیرالمومنین علیه السلام حفظ سنت رسول الله صلی الله علیه و آله بعد از رعایت حق الله است. کسی تردید و شک در سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سیره و سبقه جهادی و مبارزاتی پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله ندارد. امیرالمومنین علیه السلام در طول حکومت قریب به پنج ساله شان با برداشتهای غلط از دین مقابله کردند. سنت رسول الله صلی الله علیه و آله را در جامعه و روش حکومتداری حفظ کردند. همین که امروز ما با اسلام ناب آشنا هستیم، بخاطر همین تلاشهای امیرالمومنین علیه السلام است. خطبه های مختلف، نامه های مختلف، گفتگوها، مبارزات و شیوه حکومت ایشان ما را با اسلام ناب آشنا ساخته. امیرالمومنین علیه السلام در تبیین سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله کم نگذاشتند. سه جنگ در طول حکومتشان داشتند. حضرت حتما سپاه و لشکری داشتند که این جنگها را پیش بردند. تربیت این مومنین و مجاهدین کاری بود که امیرالمومنین علیه السلام انجام دادند.

 

نیروی قدس موثرترین عامل در مقابل دیپلماسی منفعل

اگر رهبرانقلاب هر از چندگاهی به مسائل مختلف روز ورود نکنند و خط انقلاب را تبیین نکنند، خیلی ها راه و رسم دیگری را در پیش میگیرند. مردم هم تکلیفشان را نخواهند دانست. در همین ماجرای اخیر مصاحبه وزیر امور خارجه خیلیها تردید داشتند که باید با این افراد برخورد شود یا نه. رهبرانقلاب تعبیرشان در صحبتهای امروز این بود که برخی مسئولین در طراحی این ماجرا دخیل هستند. و بعد صریحا محکوم کردند و گفتند که وزارت خارجه تصمیم گیرنده نیست.

همین موضع را اگر رهبرانقلاب تبیین نمیکردند، خیلی انقلابی ها به تردید می افتادند. خیلیها در همین چند روز مطالبی را عنوان کردند، که انسان تعجب میکند. میگویند چه اشکالی دارد، بگذارید حاج قاسم هم نقد شود! گویا مسئله شخصی است. رهبرانقلاب گفتند برخی مسئولین حرفهایی میزنند که آمریکایی ها هم همین حرفها را میزنند. شما حاج قاسم را بزنید، مکتب حاج قاسم را زده اید، و سیر حاکم بر این مبارزات را زیر سوال برده اید.

رهبرانقلاب امروز گفتند نیروی قدس موثرترین عامل در مقابل جریان دیپلماسی منفعل بود. یعنی نیروی قدس نیروی بازدارنده ای بود از اشتباهات دیپلماسی. همین تعاملات نیروی قدس با کشورهای همسایه، دیپلماسی فعال ما بود. با صحبتهای رهبرانقلاب خیلی مواضع دیگر به حاشیه میروند.

 

نقش بی بدیل امیرالمومنین در حفظ سنت رسول الله

نقش امیرالمومنین علیه السلام در حفظ سنت رسول الله صلی الله علیه و آله نقشی بی بدیل است. همانطور که سایر ائمه هم این نقش را به خوبی ایفا کردند. امروز هم وجود اقدس بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه این سنت را در آخرالزمان حفظ میکنند و به پیش میبرند. انقلاب اسلامی که یک امر اتفاقی نبود.

توصیه امیرالمومنین علیه السلام به رعایت حق الله و رعایت رسول الله صلی الله علیه و آله در حفظ سنت ایشان بود. مرّ سنت رسول الله صلی الله علیه و آله را در حکومتشان اجرا کردند. میفرماید به خدا شرک نورزید. این یعنی چه؟ یعنی بت نپرستید؟ اطرافیان ایشان که از شیعیان هستند؛ اینجا که مکه نیست. منظور از شرک نورزیدن به خدا یعنی احکامی جز احکام الهی را در زندگیتان و در جامعه اعمال نکنید.

توصیه بعدی ایشان این است که در کنار فرضیه های دین، فرضیه های دیگری نبافید. این کار از انقلابیون بر می آید، نه دشمنان. دشمن که از ریشه دین را میزند. این اهل حق هستند که در دین انحراف ایجاد میکنند؛ سنت رسول الله صلی الله علیه و آله را تبدیل میکنند؛ یا در حوادث مختلف سکوت میکنند. این سکوت باعث تردید خیلیها میشود.

أَقِيمُوا هَذَيْنِ اَلْعَمُودَيْنِ. میفرماید به این دو عمود دین تکیه کنید. یعنی رعایت حق الله و حفظ سنت رسول الله صلی الله علیه و آله. توحید و نبوت. رهبرانقلاب امروز گفتند مشخص است که امیرالمومنین علیه السلام باید مخالف داشته باشد. چون ایشان از بنیان نظام حکومتهای قبل از خودشان را بهم زدند. حکومتهای قبلی که به سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله حکومت نکردند.

 

وزیر خارجه صرفا مجری تصمیمات است

وَ أَوْقِدُوا هَذَيْنِ اَلْمِصْبَاحَيْنِ. از طریق این دو امر میتوانید راه را بشناسید. ثمره عملی شناخت حق الله و حفظ سنت رسول الله صلی الله علیه و آله این است که راه را میتوان تشخیص داد. دچار تردید نمیشویم. برای زندگی فردی و اجتماعی ما در سنت رسول الله صلی الله علیه و آله برنامه هست. هیچ سوالی بی جواب نمی ماند. وَ خَلاَكُمْ ذَمٌّ مَا لَمْ تَشْرُدُوا حُمِّلَ كُلُّ اِمْرِئٍ مَجْهُودَهُ. اگر چراغ راه داشته باشید، پراکنده و متفرق نمیشوید. وَ خُفِّفَ عَنِ اَلْجَهَلَةِ. اگر امری را نشناختید و ندانستید، خدا هم سختگیرانه با شما برخورد نمیکند. اشتباهات را می پوشاند.

رَبٌّ رَحِيمٌ وَ إِمَامٌ عَلِيمٌ وَ دِينٌ قَوِيمٌ. میفرماید شما سه چیز دارید: خداوند رحیم، امام دانا و آگاه، و دین محکم و استوار. مثل زمان دفاع مقدس. ارتباط عمیق رزمندگان با خدا خیلی کارها را پیش می برد. بدون این ارتباط ما هیچ بوده و هستیم. آخرین جمله رهبرانقلاب امروز جمله دقیقی بود: بجز فرج برای امام زمان ارواحنا فداه، برای خود امام زمان ارواحنا فداه و سلامتی وجود اقدسشان هم دعا کنید. این دعای شما برای سلامتی حضرت باعث میشود حضرت هم برای شما در این شبها دعا کنند. و بعد جمله مهمتری گفتند که: وقتی حضرت دعا میکنند دعای ایشان مستجاب است.

وَ إِمَامٌ عَلِيمٌ. میفرماید شما امام دانا و آگاه دارید. وَ دِينٌ قَوِيمٌ. سنت رسول الله صلی الله علیه و آله همان دین قویم است؛ دینی که بتوان به آن تکیه کرد. شأن رهبرانقلاب این نبود که خیلی در این بازی سیاه اصلاحات وارد شوند، اما محکم وارد شدند. صحبت کوتاهی راجع به حاج قاسم کردند، و بعد به این موضوع پرداختند. چون این موضوع به اقتدار نظام برمیگشت. وزارت خارجه پیشانی نظام اسلامی است. رهبرانقلاب گفتند وزیر امور خارجه صرفا مجری است. البته ایشان در جلسات دست بالا شرکت هم میکنند، اما ایشان مجری سیاستهای بالادست هستند. یعنی حرفهای ایشان حرف نظام اسلامی نیست. آقای ظریف خسر الدنیا و الآخره شد!

 

اصل محوری سیاست خارجه: سیاست تعاملی ضد نظام سلطه

رهبرانقلاب بصورت جدی به این موضوع وارد شدند، چون مسئله اقتدار نظام اسلامی در میان است. رهبرانقلاب در دولت دهم که تمام سفرا و وزرا و مسئولین دیپلماسی با ایشان دیدار داشتند، گفتند سیاست خارجه ما یک اصل محوری دارد: سیاست تعاملی ضد نظام سلطه. تکلیف مشخص شد. طبق قانون اساسی رهبرانقلاب سیاستهای کلان نظام را مشخص میکند. آن زمان دولت دهم بحث مشارکت در قدرت با آمریکا را خیلی مطرح میکرد، و رهبرانقلاب با این صحبتشان تکلیف را مشخص کردند.

اگر وزیر خارجه این اصل سیاست خارجی را تضعیف کرد، رهبرانقلاب محکم وارد موضوع میشوند. اصل ضدیت با نظام سلطه را نباید تضعیف کنید. باید با دشمن برخورد کنید، نه اینکه بدنبال رابطه و دوستی با دشمن باشید. این برخورد و مقابله با دشمن را نیروی قدس انجام میداد. حاج قاسم بیش از اینکه بجنگد، این تعاملات را پیگیری میکرد. بناست نظام سلطه وارد منطقه شود و نظم منطقه را بهم بزند و خاورمیانه جدید بسازد؛ خب نظام اسلامی باید مقابل این بایستد. وقتی وزارت خارجه این امر را زمین گذاشته، نیروی قدس وارد میشود. افسر عالی رتبه آمریکایی میگوید قاسم سلیمانی قابل مقایسه با ژنرالهای آمریکایی نیست؛ چون او همزمان چند میدان را فرماندهی و مدیریت میکند، نه فقط در میدان نظامی.

امیرالمومنین علیه السلام هم وقتی دین قویم زیر سوال میرفت، محکم وارد میشد، حتی در زمان خلفا. در جنگ با ایران وقتی خلیفه دوم کم آورده بود، حضرت وارد شدند و کار را پیش بردند. بعد از حق الله و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله، دین قویم است که باید رعایت شود. در دروان غیبت باید این سه عنصر را حفظ کنیم تا راه را تشخیص بدهیم. اگر این سه عنصر را حفظ کردیم، به امام زمانمان میرسیم. رهبرانقلاب امروز گفتند الحمدلله که ما کسانی را داریم که این راه را ادامه دهند. اما امیرالمومنین علیه السلام کسی را نداشت. بعد از شهادت حضرت هم امام مجتبی علیه السلام تنها ماند. لذا امام حسن علیه السلام خطاب به مردم کوفه فرمود شما به پدرم علی (علیه السلام) که از من بهتر بود وفا نکردید، حال چطور میخواهید به من وفا کنید؟!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است