دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ساعت ۰۰:۱۱

توکل، راز قدرت اولیاء خدا

جلسه هفدهم ماه رمضان ۱۴۰۰: ما روی اشخاص تعصب نداریم، روی مکتب و باور و ایمان تعصب داریم. همین باور و ایمان حضرت امام رحمت الله علیه و سردار سلیمانی را هرکسی دیگر داشته باشد، ما مریدش میشویم؛ اما پیدا نمیکنیم! کسیکه انقدر عمیق اهل بصیرت و عمل و میدان باشد، پیدا نمیکنید. چرا آدم میتواند به اولیای خدا تکیه کند؟ چون اعتماد آنها به خداست: عَلى‌ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ.

جلسه هفدهم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) جمعه 10 اردیبهشت 1400 با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

انحصار واکسن در اختیار چند شرکت خاص

انحصار واکسن کرونا فقط در اختیار چند شرکت خاص است. سایر کشورها و شرکتها حق تولید واکسن هم ندارند. این همان حق حاکمیت است. میگوید بمیر، اما واکسن حق نداری بسازی! باید واکسنت را از من بگیری. خبرنگاری از بیل گیتس میپرسد به نظر شما همه کشورها باید به آنها واکسن داده شود؟ او هم میگوید نه، به همه کشورها نباید واکسن داده شود. اجازه تولید واکسن هم به کشورها نباید داده شود. آخرالزمان دعوا بر سر حاکمیت خدا، رسول خدا، و ائمه معصومین است. دعوا بر سر مدل حاکمیت است.

در کشور خودمان هم همین ماجراست. 22 میلیون مردم سال 80 به خاتمی رأی دادند که چهار سال بود فریاد میزد حق حاکمیت با مردم است! در مملکت اسلامی، اصلی ترین گفتمان بر سر حاکمیت مردم بر مردم بود. آقای روحانی هم دوره اول میگفت حقوق شهروندی. خب این حقوق شهروندی که میگفتید کجاست؟ وزارت بهداشت رییس دو بیمارستان را عزل کرده، برای تقسیم کردن ناعادلانه واکسن ها.

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ. غلبه حزب الله آخرالزمان که زمینه ظهور امام زمان ارواحنا فداه را فراهم میکنند، بدست کسانی است که ولایت خدا و رسولش را رعایت میکنند. ولایتمداری چنین جایگاهی دارد. مسئله امروز ما همین است.

 

خداوند حق سلطنت و حاکمیت دارد

خیلی ها در این فضای مجازی از دین برگشته اند. مسئولین مربوطه، حوزه علمیه، گروههای سیاسی و فرهنگی، همه در این قبال مسئولند. مردم را رها کرده ایم. نسبت به حجم هجمه هایی که الان هست، حوزه علمیه هنوز خیلی عقب است. حوزه گروههای جهادی تبلیغ دارد، اما یگان و سپاه و قرارگاه تبلیغی منسجم ندارد. برخی روستاها و شهرهایی که سالهای قبل مساجد و محافل فعال بوده، الان برنامه ها با استقبال چندانی روبرو نمیشود. خیلی ها به مسجد و محافل نمی آیند. برخی دوست ندارند کسیکه اهل خداست بر آنها حکومت کند. یا ایمان ندارد، یا بواسطه خیانت برخی اهل دین، بدگمان شده.

الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَنِ وَكَانَ يَوْمًا عَلَى الْكَافِرِينَ عَسِيرًا(فرقان 26). ملک و پادشاهی از آن خداست؛ حق خداست. این سرپپرستی برای مومنین رحمت و برای کفار همراه با سختی و مشقت است. مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَان(یوسف 40). حضرت یوسف در زندان گفت ای کسانیکه همراه من هستید، پدران شما کسانی را خدای خود قرار دادند که خدا نبودند، فقط اسمشان خدا بود. سلطنتی نداشتند. خدا آن است که سلطنت و حکومت داشته باشد. شما این حرف را به برخی اهل علم بگویید، قبول نمیکنند! آقای علوی بروجردی چطور چنین فکری کرده؟ این آیات قرآن پس چیست؟ خدا حق سلطنت و حق حاکمیت دارد، و این حکومت نیازمند برنامه و دستورالعمل است.

در یک علم طب چقدر طب جدید آزمون و خطا کرده. بشر همه اش آزمون و خطاست. از عهده جسم انسان بر نمی آید، چه برسد به سایر بعدهای شخصیت و زندگی انسان. این مهندسی را که انجام داده جز خدا؟ برای زندگی فردی یک انسان این برنامه و نظام پیچیده و دقیق را قرار داده، بعد برای زندگی اجتماعی انسانها و بشریت و کل خلقت برنامه ای قرار نداده؟ گفته خودتان جامعه را اداره کنید؟

 

فقط خدا حق سلطنت دارد

آقای ظریف به خودش جرأت بدهد و بگوید سیاست نباید به دست یکی باشد. گفت «من نه حزب دارم نه گروه، من در بحرانها به خانواده ام پناه می برم! آقای روحانی چندبار اصرار کرد تا من دوباره به کار برگردم. چون من افتخار این را داشتم که در جلسات بررسی سیاست خارجه آقای خاتمی حضور داشتم، آقای روحانی برنامه سیاست خارجی را به من سپرد. و بعد اصرار کرد وزیر خارجه ما هم بشو. دیگران هم اصرار کردند. من هم در بن بست ها به خانواده ام پناه می برم! با همسرم مشورت کردم، گفت چرا قبول نکنی؟ چه کسی از تو بهتر. مگر نمی بینی مردم در خیابانها چقدر خوشحالند. تو حق نداری این مردم را محروم کنی از کاری که میتوانی برای آنها انجام دهی». انگیزه را ببینید! همین است که خانمی مثل وندی شرمن میتواند با اشک تمساح سرنوشت مذاکرات را تغییر دهد! تعجب ندارد. این افراد افکار عمومی هشتاد میلیون جمعیت کشور را طراحی میکنند.

مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ. شما کسانی را اطاعت میکنید که فقط اسمشان را خدا گذاشته اید. مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ. اینها سلطنت و حاکمیت ندارند. فقط خداست که حق سلطنت دارد و لاغیر. این یعنی حق ولایت و حق سلطنت و حق حکومت.

خدای متعال در ادامه این سلطنت را تشریح میکند: إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ(انعام 57). حکومت و فرمان و دستور نیست مگر برای خدا. از دل این جمله اصیل، ولایت محمد و آل محمد بیرون می آید، چون خدایی که حکم برای اوست دستور داده: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ(نساء 59). خوارج همین آیه را مستمسک قرار دادند برای جنگ با امیرالمومنین علیه السلام.

 

اگر تسلیم امر خدا شوید قدرتمند می شوید

أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ(یوسف 40). جز خدا را نباید عبادت کنید. این دین قیم و استوار است. دینی که میتوان به آن تکیه کرد. تزلزل در این حاکمیت نیست. 24 میلیونی که به روحانی رأی دادید، اگر بنا باشد حکم غیر از حکم خدا باشد، شما به چیزی نمیتوانید چنگ بزنید و تکیه کنید. متزلزل میشوید. کشورهای اطراف خودتان را ببینید، از روزی که آمریکا به این کشورها آمده، هنوز هم روز خوشی ندیده اند. اگر حق حاکمیت خدا در جامعه تثبیت شد، میتوان به این دین تکیه کرد.

این همه کشور به لابی های صهیونیسیت و آمیرکایی و غربی اعتماد کردند، امروز وضعیتشان را ببینید؛ التماس میکنند به ما واکسن بدهید تا نمیریم! اجازه تولید واکسن ندارند. اجازه ندارند خودشان را درمان کنند! خفت از این بالاتر؟

وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(یوسف 40). اکثر مردم این را نمیفهمند. اکثر مردم نمیدانند اگر تسلیم امر خدا شوند تکیه گاه پیدا میکنند و قدرتمند میشوند. حتی در جمهوری اسلامی هم اکثر مردم این را نمیدانند. خیلیها میگویند اسلام نمیتواند جامعه را اداره کند. خب اسلام نه، به که میخواهید اعتماد کنید؟ کرونا را ببینید، کدام مدل حکومت در این شرایط درست جواب داده؟ شرایط کشورهای غربی را ببینید.

 

توکل، راز قدرت اولیاء خدا

تمام ائمه را به شهادت رساندند. چرا امامانتان را کشتید؟ بنا بوده ائمه بر اساس حاکمیت و سلطنت الهی حکومت کنند. برای همین هم به این دنیا آمدند. عجب مردم بی چشم و رویی! مسئله امام حسین علیه السلام حاکمیت خداست: ألاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا يُتَناهى عَنهُ لِيَرغَبِ المُؤمنُ في لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا. وقتی دین یک دین قیم نشد، ولی خدا برای چه بخواهد به زندگی ادامه دهد؟ فإنّي لا أرَى المَوتَ إلاّ سَعادَةً ، و لا الحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إلاّ بَرَما. دعوا بر سر حاکمیت خداست. مسئله اینجاست.

هر کدام از ما با ادبیات اطرافیانمان این بحث را به مردم انتقال دهیم. مشکل بر سر باور به خدای متعال است؛ رعایت حقوق خدای متعال. ما روی اشخاص تعصب نداریم، روی مکتب و باور و ایمان تعصب داریم. همین باور و ایمان امام خمینی رحمت الله علیه و سردار سلیمانی را هرکسی دیگر داشته باشد، ما مریدش میشویم؛ اما پیدا نمیکنیم! کسیکه انقدر عمیق اهل بصیرت و عمل و میدان باشد، پیدا نمیکنید. یک ملت احساس کرد پشتوانه اش را از دست داده. بویژه خانواده شهدای مدافع حریم اهلبیت.

چرا آدم میتواند به اولیای خدا انقدر تکیه کند؟ چون اعتماد آنها به خداست. عَلى‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ(عنکبوت 59). چندجا اباعبدالله الحسین علیه السلام بحث توکل به خدا را مطرح میکنند. یک جایی که امام حسین علیه السلام توکلش را به خدا خیلی نشان داد، آنجا بود که غروب روز تاسوعا فرمود بگویید عباسم بیاید. خواهرش را آرام کرد. فرمود همین الان جدم رسول الله صلی الله علیه و آله را دیدم، فرمود زود بیا ما همه منتظر توییم. زینب کبری سلام الله علیها اینجا سوخت و ناله کرد، عرض کرد برادر از رفتن صحبت نکن.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است