جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت ۲۳:۰۰

حق الناس مهمتر است یا حق الله؟!

جلسه سوم ماه رمضان ۱۴۰۰: ما میخواهیم اهمیت حق الناس را بیان کنیم، میگوییم خدا حق الله را میبخشد اما حق الناس را نمی بخشد. گویا حق الناس ازحق الله مهمتر است! اگر خدا از حقش میگذرد، بخاطر کرامت خداست، نه بخاطر کم اهمیتی حق الله. خدا ازحق خودش میگذرد، اما ما حق نداریم ازحق خدا بگذریم! حق الناس خودش یکی ازدستورات الهی ورعایت آن جزو حقوق الهی است.

جلسه سوم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) جمعه 27 فروردین 1400 با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

شرایط فعلی کشور نتیجه ادا نکردن حقوق الهی

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: عِبَادَ اللَّهِ، أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ، فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ الْمُوجِبَةُ عَلَى اللَّهِ حَقَّكُمْ، وَ أَنْ تَسْتَعِينُوا عَلَيْهَا بِاللَّهِ وَ تَسْتَعِينُوا بِهَا عَلَى اللَّهِ. هم از خدا کمک بخواهید که تقوا پیشه کنید، و هم برای انجام دستورات خدا تقوا پیشه کنید. جمع این دو مقوله کار دقیقی است. هم از خدا بخواه که تقوا داشته باشی، و هم تقوا داشته باش که بتوانی دستورات خدا را انجام دهی. هیچ بهانه ای برای بی تقوایی باقی نمی ماند. هم اختیار انسان در رعایت تقوا دخیل است، و هم عنایت و کمک خدای متعال.

خداوند ما را بصورت اجمالی هدایت کرده. باید با رعایت تقوا و دستورات الهی، این هدایت را کامل کنیم. ادامه راه را باید ما برویم. همینکه خدا ببیند بنده اش اهل مراقبه و تقواست، قدرت تمییز حق از باطل به او می بخشد و برای ادامه مسیر هدایت او را یاری میکند. اگر ما بخواهیم حق خدا را ادا کنیم، تقوا یکی از مهمترین حقوق الهی است. تقوا یکی از بخشهای دین ماست که بهترین تبیین ها را دارد. کافیست قدم در این راه بگذاریم.

وقتی انقلاب ما شد انقلاب الهی، باید ادامه راه را با تقوا و رعایت دستورات الهی طی کنیم و به پایان برسانیم. تقوا باید شعار اساسی و محوری انقلاب ما باشد. ما الان مسئله داریم که مراقب باشیم دوباره مملکت را در اختیار لیبرالها قرار ندهیم. لیبرال یعنی که؟ یعنی غرب گرا. غرب گرا یعنی چه؟ یعنی کسیکه به غیرخدا بلکه به دشمن خدا میل و گرایش دارد. چطور که پس از چهل سال از انقلاب، غربگراها در عموم مصادر مدیریتی کشور حضور دارند؟ اگر بعد از چهل سال از انقلاب ادای حقوق الهی دغدغه ما نباشد، شرایط همین میشود که داریم می بینیم.

 

حق الناس مهمتر است یا حق الله؟!

فرهنگ تبلیغی ما هم ایراد دارد. ما میخواهیم بگوییم که حق الناس مهم است و حتی شهدا هم باید حق الناس را رعایت کنند، میگوییم خدا حق الله را میبخشد اما حق الناس را نمی بخشد. گویا حق الناس از حق الله مهمتر است! اما اینطور نیست. حق الله مهمتر از حق الناس است. اینکه خداوند از حق الناس نمیگذرد، دلیل بر مهمتر بودن حق الناس نیست. خدا از حق خودش اگر میگذرد، اما انسان نباید از حق خدا بگذرد.

حرف درست تر این است که حق الله از حق الناس مهمتر است. اگر خدا از حق الله میگذرد، بخاطر کرامت خداست، نه بخاطر کم اهمیت بودن حق الله. خدا از حق خودش میگذرد، اما ما حق نداریم از حق خدا بگذریم! اینطور به حقوق خدا نگاه کردیم که راحت از حقوق خدا گذشتیم، و مسئولتیها را به کسانی دادیم که میل به غرب و دشمنان دین دارند.

اختلاس و دزدی در مصادر امور مهم است و حق الناس است، اما اینکه ما کسانی را در مصادر امور بگذاریم که میل به دشمن خدا دارند، این گناه بزرگتری است. این حق الله است که ما نباید از آن براحتی بگذریم. حق الله بر خلاف آنچه در اذهان ما جا افتاده، غیرقابل گذشت است. اصلا رعایت حق الناس خودش یکی از دستورات الهی، و رعایت آن جزو حقوق الهی است!

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است