جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ساعت ۱۶:۴۰

روزه برای رسیدن به تقواست

جلسه دوم ماه رمضان ۱۴۰۰: تقوا آثار متعددی دارد. اما آیا ما باید بخاطر این آثار و برکات تقوا پیشه کنیم؟! روزه برای رسیدن به تقواست: کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ. ما روزه میگیریم فقط بخاطر اینکه امر خداست. روزه برای ادای حق خداست؛ چون تقوا یکی از حقوق خداست، و روزه وسیله رسیدن به این تقواست.

جلسه دوم مراسم ماه مبارک رمضان هیئت محبین اهلبیت(ع) پنجشنبه 26 فروردین 1400 با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مجتمع یاوران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قم با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار شد.

روزه برای رسیدن به تقواست

تقوا آثار متعددی دارد. قوه تشخیص حق از باطل به ما می بخشد. گشایش در روزی ایجاد میکند. ما را از بن بست ها نجات میدهد. سپر عذاب الهی است؛ و... ؛ اینها آثار و برکات تقواست. اما آیا ما باید بخاطر این آثار و برکات تقوا پیشه کنیم؟! گاهی انسان از همه این آثار چشم پوشی میکند. به هر بهانه و دلیلی از زیر بار رعایت تقوا شانه خالی میکند. اما اگر تقوا را بخاطر اینکه حق الله است معرفی کردیم، در هر حال و هر صورت ملزم به رعایت تقوا خواهیم بود. اگر بخاطر حق الله تقوا را رعایت کردیم، آثار و برکات تقوا هم شامل حال ما خواهد بود؛ چیزی از دست نداده ایم.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللّهِ عَلَیْکُمْ، وَ الْمُوجِبَةُ عَلَى اللّهِ حَقَّکُمْ. میفرماید تقوا را رعایت کنید، چون حق خدا بر شماست، و در صورت رعایت تقواست که بر خدا واجب میشود حق بندگانش را ادا کند. کسیکه تقوا را رعایت نکرد، توقع از خدا نداشته باشد! از خدا توقع نداشته باشد که امور زندگی دنیا و آخرت او را بر عهده بگیرد.

روزه برای رسیدن به تقواست: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(بقره 183). بله، روزه باعث میشود انسان به اختیار خودش خوردن و آشامیدن را کنار بگذارد، اما هدف از روزه این نیست. این هم یک جنبه از روزه داری است. ما روزه میگیریم فقط بخاطر اینکه امر خداست. اگر روزه این آثار و برکات روحی و جسمی و اخلاقی را هم نداشت، بازهم ما روزه میگرفتیم، چون دستور خداست؛ حق خداست. روزه برای ادای حق خداست؛ چون تقوا یکی از حقوق خداست، و روزه وسیله رسیدن به این تقواست.

 

اگر تقوا را رعایت نکردیم، از خدا هم توقع نداشته باشیم!

خدای متعال در بلاها هم سرتاسر لطف و کرامت نازل میکند. در دستورات دینی هم خدا به طریق اولی بندگانش را غرق در رحمت و کرامت خود میکند. روزه را واجب میکند، و در کنارش آثار و برکات و آمرزش و غفران و بسیاری آثار و برکات دیگر قرار میدهد. اگر روزه خورها در جامعه ای زیاد شدند، منتظر باشید این جامعه دچار بلایا شود. وقتی در جامعه تقوا رعایت نشد، حق خدا دیده نشده؛ اگر حق خدا ادا نشد، خدا هم حق آن جامعه را ادا نخواهد کرد.

در چنین جامعه ای هدایت کمرنگ میشود. نقش امر بمعروف و نهی از منکر اینجا پررنگ میشود.  وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(آل عمران 104). رهبرانقلاب گفتند تواصی به حق و صبر است که جامعه را حفظ میکند. بالاترین مرتبه توصیه به حق، توصیه به حق الله است. امر بمعروف و نهی از منکر توصیه عملی امت به حق الله است.

کاش حق الله را رعایت میکردیم، و امروز اینگونه اسیر فتنه دشمن نمیشدیم. لابی های صهیونیستی طراحی کنند برای اداره زندگی ما. کسی هم جرأت مخالفت ندارد. منع تردد از ساعت 10 شب تا 3 به چه علت و منطقی است؟ واقعا باید با مردم اینگونه برخورد کرد؟ یک سال است وضعیت همینگونه است. مجالس و مساجد تعطیل شود.

ما حواسمان به مذاکرات هسته ای است که مبادا دوباره کلاه سرمان برود، از اینطرف دشمن مشغول خالی کردن مردم از معنویات است. مراقب حق الله باشیم. ضربه به معنویت مردم، خسارات جبران ناپذیری دارد. وقتی معنویات در جامعه کمرنگ شد، خیلی مسائل و مشکلات میان مردم و مسئولین پیش خواهد آمد که امروز شاهد آن هستیم.

 

اگر حق الله را نادیده بگیریم، دچار مسئولین پَست می شویم!

امیرالمومنین علیه السلام فرمود اگر حق خدا را ادا کردیم، خدا هم حق ما را که بر خود واجب کرده است ادا میکند. اگر در زندگی تقوا را که جزو حقوق خداست رعایت نکردیم، توقع نداشته باشیم خدا هم در حق ما خدایی کند. برخی اوقات ما طلبکارانه از خدا بازخواست میکنیم! دچار عجب و تکبر و غرور نشویم؛ از خدا طلبکار نشویم.

اگر تقوا را رعایت نکردیم، به دولتی دچار میشویم که بحرانهای امنیتی برای ما ایجاد میکند! امروز هم حرفها و ادعاهای جدید و عجیبی اذعان میکنند. چرا ما باید در چنین سطحی دچار چنین دولت و مسئولینی شویم؟ بیست سال است بحث مذاکرات دنبال میشود، اما تحریمها برطرف که نمیشود، بلکه بیشتر هم میشود. میگوید «چرا از مذاکره میترسید»!؟ ادبیات را ببینید! چرا انقدر به مردم توهین میکنی؟ چشمت را باز کن؛ چه کسی از مذاکره ترسیده؟ میگوید «چرا میترسید تحریمها برداشته شود، و شما در انتخابات پیروز نشوید»؟! لعنت به هر کسیکه طمع به قدرت دارد! چرا به مردم توهین میکنی، بی تقوا!

این شما هستید که باید بگویید این وَلَه برای مذاکره با کفر را از کجا آورده اید؟ چقدر شأن نظام اسلامی را در تریبون رسمی پایین می آوری؟ ذره ای شأن برای نظام اسلامی و مردم قائل نیستی، بی خبر از خدا! اگر حق الله را نادیده بگیریم، به چنین مسئولین حقیری دچار میشویم! همه هم و غمش میل به کفر است. انسان یاد کوفیان نامرد دوران اباعبدالله الحسین علیه السلام می افتد. وَلَه داشتند رضایت عبیدالله بن زیاد را جلب کنند.

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است