چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ساعت ۱۷:۵۲

در مشکلات حرف اماممان را اجرا کنیم، نجات پیدا می کنیم

وفات حضرت ام البنین(سلام الله علیها)-10بهمن99: وقتی خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری میکند. آثار این یاری خدا محسوس است. نجات پیدا میکینم. بن بست نخواهیم داشت. ثابت قدم می شویم. اینها نتایج نصرت خداست. وقتی خدا و ولی خدا میگویند حق را یاری کنید، فکر همه جا را کرده؛ هم دنیا و هم آخرت. در مشکلات حرف اماممان را اجرا کنیم، نجات پیدا میکنیم.

مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها در هیئت محبین اهلبیت علیهم السلام قم جمعه 10 بهمن ۹۹ با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

هرکسی را یارای یاری حجت حق نیست

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(اعراف 157). پیرامون حق نصرت خدا و دین خدا و ولی خدا در جلسات قبل بحث کردیم. گفتیم که علاوه بر محبت و اطاعت، نصرت امام و حجت خدا موضوعیت دارد. ممکن است حجت خدا امام نباشد، و یکی از اولیای خدا باشد؛ حضرت زهرا سلام الله علیها باشد. امروز هم نایب امام زمان ارواحنا فداه حق اطاعت و نصرت بر گردن همه ما شیعیان دارد.

اگر ما ائمه علیهم السلام را آنطور که باید نشناسیم، حق اطاعت و نصرت امام را هم نمیتوانیم بجا بیاوریم. هرکسی را یارای یاری حجت حق نیست. حضرت ام البنین سلام الله علیها را ببینید؛ تحمل داغ عظیم کربلا برای ایشان خیلی دشوار بود. بانویی خاص از قبیله ای خاص، شجاع و دلاور و نام آور، و با آن ایمان و تقوا و شجاعت، و آن ادب سرشار. این بانو مصیبت واقعه کربلا را نمیتواند تحمل کند. انقدر در قبرستان بقیع بر چهار صورت قبر فرزندانش گریه های جانسوز کرد، تا سوی چشمانشان از دست رفت. ام البنین سلام الله علیها مصیبت عظمای کربلا را عمیقا درک میکند، که انقدر سخت و جانسوز است برای او.

طی طریق حق سخت است، و برای اولیای خدا سخت تر. أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ(عنکبوت 2). هرچه مقرب تر، امتحان سخت تر است. فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَى(لیل 5-7). البته خداوند هم امتحانات را بر مومنین آسان میکند، با رعایت برخی شرایط: اول پاک کردن مال. دوم اینکه تقوا پیشه کند؛ یعنی به ولی حق ایمان داشته باشد: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ(آل عمران 102).  سوم اینکه تصدیق کند ولایت و امامت حق را. این امتحان دشواری است. چون انسان باید ایمانی قوی داشته باشد تا قلبا فعل و رأی و فرمان ولی حق را تصدیق کند. قلبا به آنچه از طرف ولی حق صادر میشود ایمان داشته باشد.

 

هر عافیت طلب و راحت طلبی اهل حق نمی شود

در کشور ما خیلی ها اینطور نیستند که فعل و رأی امام جامعه را تصدیق کنند. سیل حمله ها و تهمت ها به ولی فقیه را ببینید، برای این که نظر مردم را نسبت به فرمان ولی حق سست کنند. دشمن رصد کرده است، اگر مردم باورشان نسبت به ولی حق سست شود، فعل و نگاه و رأی ولی حق وقتی توسط مردم تصیدق نشود، کار بر مردم سخت میشود. تحمل مشکلات کم میشود. نمیتوانند پای امر حق صبر کنند. چون خدا برای کسیکه امر ولی حق را تصدیق کند، امر را تسهیل میکند. خدا برای کسیکه تصدیق میکند، تسهیل میکند. نمونه بارزش دفاع مقدس. نوجوانان و جوانانی که بار جنگ را به دوش کشیدند؛ چطور این جنگ دشوار بر رزمندگان آسان میشد؟

هر عافیت طلب و راحت طلبی اهل حق نمیشود. کلام حضرت زهرا سلام الله علیها را مرور کردیم، که دو عامل عمده را برای یاری نکردن امیرالمومنین علیه السلام برشمردند. اول ترس، و دوم عافیت طلبی و راحت طلبی. پایمال کردن حق مقابل عافیت طلبها راحت است. این طیفی که اسمشان را اصلاح طلب گذاشته اند تا هویتی پیدا کنند، اما منافقند. نفاق یعنی کسیکه در وجودش کفر دارد و این کفر را پنهان کرده. سعی میکند مردم را بسمت راحت طلبی و عافیت طلبی سوق دهند. حرفهای اخیر اینها حرفهای ساده ای نیست. اگر مردم عافیت طلب شوند به حق پشت میکنند. عافیت طلبی کمر امیرالمومنین علیه السلام را شکست. از صدر اسلام هرچه ما میکشیم بخاطر عافیت طلبی مومینن است. ترس از دست دادن دنیا و راحتی.

میگوید ما را چه به سوریه و عراق و فلسطین. این یعنی ترویج عافیت طلبی، علاوه بر نفی انسانیت و غیرت و مسلمانی. زمزمه جو بایدن این است که ایران به تعهدش برگردد. میگویند ما حاضریم به تعهدمان برگردیم، بنشینیم و صحبت کنیم. از چه صحبت کنیم؟ مگر شما از موضع قبلی تان پایین آمده اید؟ بلایی که بر سر لیبی آوردید میخواهید سر ما هم بیاورید؟ شما به تعهداتی که قبلا داده اید و عمل نکرده اید عمل کنید، بعد. طبق همان برجام نیم بند عمل کنید، بعد بر سر موضوعات و صحبتهای جدید بحث کنید.

 

سوق دادن مردم بسمت راحت طلبی خیانت است

رایس آن زمان صریح گفت هدف از مذاکرات با ایران این است که ایران همان چیزی که لیبی قبول کرد را بپذیرد، اما مسئولین ما خودشان را به نشنیدن زدند. لیبی قبول کرد برد موشکهایش محدود شود، هسته ای اش تعطیل شود، نیروی دفاعی نداشته باشد. همه را قبول کرد، وقتی از تک و تا افتاد و قدرت دفاعی و بازدارندگی اش را از دست داد، با یک کودتا حکومتش سرنگون شد! حال صریحا میگوید ایران هم باید مثل لیبی شود. مسئولی که علیرغم این حرفها بر مذاکرات پافشاری میکند، خائن است.

مردم را بسمت راحت طلبی سوق دهید، خیانت کرده اید. چون جمهوری اسلامی امنیتش بواسطه پیوند با امام است: إِنَّ فِي سُلْطَانِ اللَّهِ عِصْمَةً لِأَمْرِكُمْ. وقتی مردم راحت طلب و دنیاطلب و عافیت طلب شوند، از امامشان جدا میشوند. چون ولی حق هیچگاه راحت طلبی را برنمی گزیند. هیچگاه از جنگ موهوم نمی ترسد. وقتی مردم را دنیاطلب میکنید، به امنیت و هویت ملی مردم خیانت کرده اید. این نتیجه زمزمه شوم شما جغدهای سیاه دل است. موج عظیمی به فکر تفریح خودش است، وقتی میگویند مسافرت نکنید، شمال و جنوب مملو از مسافر میشود. چرا انقدر عافیت طللب هستند این افراد؟ چرا مومنین باید دلشان بسوزد، اجتماعات و مجالسشان را با اینهمه مراعات برگزار کنند، اما غیرمقیدها چرا نباید مراعات کنند؟ فکر راحتی و خوشگذرانی خودش است. اینها تحت تربیت کدام فضای مسموم رسانه ای و حزبی قرار گرفته اند؟

شورای شهر تهران مجددا طرح زیست شبانه را تصویب کرده. همین الان ساعت 21 تا 4 صبح تردد ممنوع است. مقام مسئول شورای شهر میگوید این کار را کردیم که عده ای از خانواده ها که شبها نمیخواهند بخوابند، تا صبح کار فرهنگی برایشان انجام دهیم. واقعا؟! شما دروغ نمیگویید؟ 99 درصد مردم شبها استراحت میکنند، چون روزها سر کار میروند. بعد بخاطر عده قلیلی که شبها نمیخوابند، در مناطقی طرح زیست شبانه اجرا کنید. شب تا صبح چکار میخواهید بکنید که روز نمیتوانید در فضای فرهنگی بکنید؟ در تهران معضل فرهنگی کم داریم؟ امنیت مردم هنوز در ناوگان عمومی حمل و نقل تأمین نیست. با این وضعیت کرونا حمل و نقل عمومی را ترمیم کنید. سلامت مردم را چاره کنید. اینها را رها کرده اید، به خوشگذرانی عده ای اقلیت خوشگذران فکر میکنید؟

 

اگر امام حق را یاری کنیم، دنیایمان هم درست می شود

یاری امام حق سخت است: إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ. مردم مدینه مومن بودند، اما مومنین عافیت طلب. علی علیه السلام را یاری نکردند. اگر ولی حق را یاری کنید، خدا امر را بر شما ساده میکند. فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَى(لیل 5-7). حضرت امام رحمت الله علیه فرمود ما از گرسنگی می میریم، ولی ذلت آمریکا را نمی پذیریم. این یعنی رهبری صادقانه. همه ائمه دچار سختی و رنج شدند.

یکی از اموری که کمک میکنید این سختی آسان شود، یاری و نصرت خداست. یاری و نصرت خود خدای متعال خیلی کمک میکند در تحمل سختیهای نصرت ولی حق. در معرکه جنگ این نصرت محسوس تر است. فرمود اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم(محمد 7). یکی از جاهایی که نصرت خدا سختیها را بر انسان آسان میکند، ثبات قدم است. میفرماید اگر خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری میکند. نتیجه یاری خدا این است که ثابت قدم میشوید. عاقبت بخیر میشوید. کمک از این بالاتر؟ یکی از اصلی ترین دغدغه های مومنین دغدغه عاقبت به خیری است.

اگر خدا و ولی خدا را یاری کنید، خدا شما را یاری میکند. یکی از نتایج یاری خدا، ثبات قدم است. کسیکه ثابت قدم است و در ایمانش متزلزل نمیشود، همه چیز دارد. داستانهای بسیاری هست که در طول تاریخ از این موضوع شنیده ایم. إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ(غافر 51). میفرماید ما در حیات دنیا هم تو را کمک میکنیم. اگر امام حق را یاری کنیم، دنیایمان هم درست میشود. حضرت زهرا سلام الله علیها میفرمود اگر علی علیه السلام را یاری کنید، مزارعتان را آباد میکند و مشکلاتتان را حل میکند.

یکی از نتایج نصرت و یاری خدا این است که خدا شما را پیروز میکند. علاوه بر ثبات قدم و آبادکردن دنیا، شما را موفق و پیروز میکند. نصرتهای الهی دنیوی هم هست. وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ(صافات 171-173). میفرماید خدا مومنین را پیروز میکند و بر دشمنان غلبه میدهد.  کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثيرَةً (بقره 249). مگر ما این تجربه را نداشته ایم؟ در انقلاب و جنگ تحمیلی و نبرد نیابتی با داعش. مردم ما حجت حق را یاری کردند، خدا هم انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند. به سگهای آمریکایی جرأت نداشتیم حرفی بزنیم. اتوبوس اتوبوس ناموس ایرانی را در سفارتخانه ها می بردند، برای اطفای شهوت سگهای آمریکایی!

 

در مشکلات حرف اماممان را اجرا کنیم، نجات پیدا می کنیم

برخی میترسند وارد عرصه های مختلف شوند. جرأت تولید کردن ندارند. به نیت رونق تولید وارد عرصه تولید شو، ببین موفق میشوی یا نه؟ مگر در موشکی طهرانی مقدم کار غیرممکن را ممکن نکرد؟ تحت تربیت اوامر امام مسلمین رشد کردند و به این پیروزیها دست یافتند. اگر حضرت امام رحمت الله علیه پای جنگ نایستاده بود، ما نمیتوانستیم در جنگ مقاومت کنیم. آزادی خرمشهر بخاطر مقاومت حضرت امام بود. إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه. ما جریان انقلابی قدرنشناسی میکنیم. فکر میکنیم آنجا که موفقیت دست پیدا میکنیم، کار خودمان است! اگر دست بیعت خدا نبود ما به جایی نمیرسیدم: يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ(فتح 10). ما ناامیدی نداریم. سختی داریم، اما د رنهایت پیروزیم.

حَتَّي‌ إِذَا اسْتَيْأَس‌َ الرُّسُل‌ُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُم‌ْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُم‌ْ نَصْرُنَا فَنُجِّي‌َ مَنْ‌ نَشَاءُ وَ لاَ يُرَدُّ بَأْسُنَا عَن‌ِ الْقَوْم‌ِ الْمُـجْرِمِين‌َ (يوسف 110). یکی دیگر از نتایج نصرت الهی این است که وقتی خدا را یاری میکنی، دو اتفاق دیگر هم می افتد، و آن نجات از ورطه های هلاکت است. در مشکلات حرف اماممان را اجرا کنیم، نجات پیدا میکنیم. تحریم ها اینگونه بی اثر میشوند. جنگ اقتصادی اینگونه برطرف میشود. هفت سال است با مذاکره دنبال بی اثر کردن تحریم ها هستند، اما جواب نداده و نمیدهد. دستور امام مسلمین قدرت یافتن درونی است. وقتی شما از تحریم ضربه نخوردید، دشمن هم تحریم را بی اثر می بینید و دست از تحریم برمیدارد.

وقتی خدا را یاری کنی، خدا تو را یاری میکند. آثار این یاری خدا محسوس و عینی و دیدنی است. نجات پیدا میکینم. بن بست نخواهیم داشت. ثابت قدم می شویم. اینها نتایج نصرت خداست. وقتی خدا و ولی خدا میگویند حق را یاری کنید، فکر همه جا را کرده؛ هم دنیا و هم آخرت. وقتی از نصرت امام دست برمیداریم، به خودمان ظلم میکنیم.

اولیای خدا هرچه بیشتر پیش میروند، بیشتر طالب سختی و مشقت در راه حق میشوند. چون وقتی سختی بیشتر میکشند، نصرت خدا را بیشتر می بینند. اولیای خدا وقتی نصرت خدا را می بینند، مست میشوند. زینب کبری سلام الله علیها فرمود ما رأیتُ الّا جمیلاً. فهمیدن این جمله برای هر کسی ساده نیست.

 

نام

پست الکترونیک

* کد امنیتی

تصویر کد امنیتی

* نظر

تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
حاج احمد پـنــاهـیــان
زمان:
جمعه ۳۱ فروردین ماه از ساعت ۲۰
(قرائت قرآن، احکام، سخنرانی، عزاداری)
مکان:
مقتل الشهداء‌ فاطمیه
کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی هیئت محبین اهل بیت علیهم السلام محفوظ است